Asociace malých a středních podniků a živnostníků: Rozšiřování mýta zatíží podnikatele a živnostníky

06.01.2017 14:45

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) nesouhlasí s návrhem ministerstva dopravy o zpoplatnění některých silnic 1. třídy výkonovým zpoplatněním, které má vláda projednat již toto pondělí. Jakékoliv rozšiřování mýta do regionů přinese další zátěž pro regionální živnostníky bez výraznějšího efektu pro stát. S ohledem na právě vyhlášený Rok venkova 2017, který má podporovat podnikatelský ruch na venkově, by to byl naopak krok proti zájmům tamních malých podnikatelů.

Asociace malých a středních podniků a živnostníků: Rozšiřování mýta zatíží podnikatele a živnostníky
Foto: AMSP ČR
Popisek: AMSP ČR

Předkládaný návrh rozšiřování mýta o 900 km regionálních silnic nebyl podroben širší diskusi rozhodujících podnikatelských svazů nebo samotných dopravců. Na rozdíl od dálnic se mýtné na silnicích nižších tříd nevybere od tranzitujících těžkých kamionů, ale od dodávek a malých nákladních automobilů, tedy skupiny malých podnikatelů, kteří zajišťují základní obslužnost regionů.

Naše asociace letošek vyhlásila Rokem venkova, kdy hodláme společně s resorty zásadním způsobem ulehčit podnikání v obcích a regionech. To samo o sobě není možné pouze daněmi nebo finanční podporou, ale rovněž zlepšením dopravní obslužnosti venkova. Chceme-li udržet život a podnikatelský ruch v obcích, musíme zajistit tamním obyvatelům perfektní dopravní obslužnost. Zpoplatnění silnic nižších tříd, byť se zatím jedná pouze o silnice 1. třídy, jde přímo proti tomuto programu,“ tvrdí předseda AMSP ČR Karel Havlíček.

Asociace postrádá jakékoliv širší zhodnocení dopadů rozšiřování mýta na ekonomiku regionů nebo alespoň vyčíslení jeho vlivů na regulaci kamionové dopravy v obcích. Vládní koalice má ve svém prohlášení rovněž závazek nezvyšovat zbytečně zátěž podnikatelům a živnostníkům. Stát sice deklaruje, že získá z mýta miliardy navíc, ale tu musí někdo zaplatit, což budou jak místní podnikatelé, tak v důsledku obyvatelé regionů.

Je třeba rovněž vzít v úvahu, že k rozšiřování mýta do regionů nepřistoupily státy prakticky nikde v Evropě ani ve světě. Mýtné se vybírá na dopravně zatížených tranzitních komunikacích dálničního typu, kde přináší zásadní finanční prostředky pro státní rozpočet. Na silnicích nižších tříd rychle klesá jeho výtěžnost a převažují nákladové aspekty, což potvrzuje i studie Deloitte, kterou si ministerstvo dopravy zadalo. Mýtné rovněž nikde nedosáhlo žádných výraznějších regulačních efektů. AMSP ČR je názoru, že toho lze efektivněji dosáhnout rychlou dostavbou dálniční sítě a obchvatů měst v kombinaci s důsledným uplatňováním zákazových značek. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nadace ČEZ: V obci Plchovice obnovili ovocný sad

13:04 Nadace ČEZ: V obci Plchovice obnovili ovocný sad

Výsadbou nových stromů v obci Plchovice obnoví sad, který zde byl původně. A nejen to, nové stromy b…