Česká spořitelna je první velkou společností, která se veřejně distancuje od reklam na dezinformačních webech

14.12.2016 11:22

Po největší české jazykové škole James Cook Languages, která tak učinila už v květnu 2016, se Česká spořitelna, největší česká banka podle počtu klientů, rozhodla stáhnout svou online inzerci z českých dezinformačních webů a distancovat se od nich.

Česká spořitelna je první velkou společností, která se veřejně distancuje od reklam na dezinformačních webech
Foto: Archiv
Popisek: Česká spořitelna - logo

„Jsme s našimi klienty již téměř dvě století a vždy jsme pro ně byli spolehlivým rádcem v oblasti financí. Věříme také, že naše zodpovědnost vůči společnosti překračuje hranice bankovního světa a že lidem můžeme sloužit i jako kompas, který je bezpečně provede mořem mediálních informací. Proto je pro nás nepřijatelné podporovat zdroje nepodložených a někdy dokonce záměrně lživých informací. Z tohoto důvodu se naše reklama nebude objevovat na dezinformačních webech. Tím však nikomu neupíráme právo získávat informace ze zdrojů, které uzná za vhodné. Oceňujeme, že se think-tank Evropské hodnoty této oblasti věnuje a zviditelnil tento problém,“ řekla Kristýna Havligerová, tisková mluvčí České spořitelny.

Think-tank Evropské hodnoty se po vzoru úspěšného slovenského projektu Konspiratori.sk, na jehož základě stáhlo své reklamy z dezinformačních webů přes 1400 firem (a tedy přes 10 000 online reklamních kampaní), rozhodl prozkoumat, jak české společnosti inzerují na těchto platformách.

„Často jde o nevědomý krok, kdy dané společnosti ani netuší, že tam inzerují. Pokud české společnosti inzerují na těchto webech, fakticky přímo financují jejich aktivity, mezi které patří také systematická výroba dezinformací a konspiračních teorií. Tento fenomén tak zamořuje a otravuje veřejný prostor a poškozuje slušnou veřejnou debatu založenou na faktech. Když se na Slovensku našlo na 1400 společensky zodpovědných firem, tak není důvod, aby tomu tak nebylo v Česku,“ říká Jakub Janda, zástupce ředitele think-tanku Evropské hodnoty a vedoucí programu Kremlin Watch.

Think-tank Evropské hodnoty zjistil, že na dezinformačních webech se za sledované období 18. – 23. června 2016 objevila inzerce 75 firem. Přehledný report s příklady shrnující šetření reklamy na českých dezinformačních webech najdete ZDE.

„Kroku České spořitelny si velmi vážíme, považujeme jej za správný a za společensky žádoucí. Další společnosti by tento vzor měly následovat. Přehled firem, jejichž reklamy jsme na českých dezinformačních webech prozatím nalezli, zveřejňujeme v našem šetření,“ říká Jakub Janda.

Přehled 39 českých aktivních dezinformačních webů s jejich charakteristikami najdete ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

RNDr. Alexandr Vondra byl položen dotaz

svoboda slova

Cituji vás: ,,„Pak tu ale máme spoustu věcí označovaných za ‚dezinformační narativ‘ a podobně, kdy je zřejmé, že se toto označení používá jen jako zbraň proti politickým oponentům." Je zajímavé, že to říkáte zrovna vy, když tato vláda, kde je i ODS a ostatně hlavně sám Fiala dost často toto dělá a n...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Energetici podpořili nákupem kytiček sbírku proti rakovině

11:54 ČEZ: Energetici podpořili nákupem kytiček sbírku proti rakovině

Stovky žlutých kvítků měsíčku lékařského se podařilo v uplynulých dnech prodat v JE Dukovany a přisp…