Česká spořitelna je první velkou společností, která se veřejně distancuje od reklam na dezinformačních webech

14.12.2016 11:22

Po největší české jazykové škole James Cook Languages, která tak učinila už v květnu 2016, se Česká spořitelna, největší česká banka podle počtu klientů, rozhodla stáhnout svou online inzerci z českých dezinformačních webů a distancovat se od nich.

Česká spořitelna je první velkou společností, která se veřejně distancuje od reklam na dezinformačních webech
Foto: Archiv
Popisek: Česká spořitelna - logo

„Jsme s našimi klienty již téměř dvě století a vždy jsme pro ně byli spolehlivým rádcem v oblasti financí. Věříme také, že naše zodpovědnost vůči společnosti překračuje hranice bankovního světa a že lidem můžeme sloužit i jako kompas, který je bezpečně provede mořem mediálních informací. Proto je pro nás nepřijatelné podporovat zdroje nepodložených a někdy dokonce záměrně lživých informací. Z tohoto důvodu se naše reklama nebude objevovat na dezinformačních webech. Tím však nikomu neupíráme právo získávat informace ze zdrojů, které uzná za vhodné. Oceňujeme, že se think-tank Evropské hodnoty této oblasti věnuje a zviditelnil tento problém,“ řekla Kristýna Havligerová, tisková mluvčí České spořitelny.

Think-tank Evropské hodnoty se po vzoru úspěšného slovenského projektu Konspiratori.sk, na jehož základě stáhlo své reklamy z dezinformačních webů přes 1400 firem (a tedy přes 10 000 online reklamních kampaní), rozhodl prozkoumat, jak české společnosti inzerují na těchto platformách.

„Často jde o nevědomý krok, kdy dané společnosti ani netuší, že tam inzerují. Pokud české společnosti inzerují na těchto webech, fakticky přímo financují jejich aktivity, mezi které patří také systematická výroba dezinformací a konspiračních teorií. Tento fenomén tak zamořuje a otravuje veřejný prostor a poškozuje slušnou veřejnou debatu založenou na faktech. Když se na Slovensku našlo na 1400 společensky zodpovědných firem, tak není důvod, aby tomu tak nebylo v Česku,“ říká Jakub Janda, zástupce ředitele think-tanku Evropské hodnoty a vedoucí programu Kremlin Watch.

Think-tank Evropské hodnoty zjistil, že na dezinformačních webech se za sledované období 18. – 23. června 2016 objevila inzerce 75 firem. Přehledný report s příklady shrnující šetření reklamy na českých dezinformačních webech najdete ZDE.

„Kroku České spořitelny si velmi vážíme, považujeme jej za správný a za společensky žádoucí. Další společnosti by tento vzor měly následovat. Přehled firem, jejichž reklamy jsme na českých dezinformačních webech prozatím nalezli, zveřejňujeme v našem šetření,“ říká Jakub Janda.

Přehled 39 českých aktivních dezinformačních webů s jejich charakteristikami najdete ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Srovnání

Dobrý den, pane poslanče, nejsem si jistý, zda se od vás dočkám upřímné odpovědi, ale prosím o ni. Fiala tvrdí, jak jsme super, že hrajeme první ligu, a že se srovnáváme s těmi nejlepšími. Má podle vás pravdu nebo, což si myslím já, z nás dělá premiér blázny? V čem přesně se můžeme srovnávat s těmi ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jihočeský kraj hledá architektonickou podobu důlního díla Orty

22:08 Jihočeský kraj hledá architektonickou podobu důlního díla Orty

Mimořádný zážitek z návštěvy ojedinělé přírodní a technické památky chce do budoucna připravit zájem…