Královéhradecký kraj jedná o slučování škol, které jsou na hranici existence

24.02.2015 18:47

Kraj vyjednává o možnostech sloučení několika středních škol, které se pohybují na hranici existence. Ta je stanovena na počet 240 žáků v denní formě vzdělávání a v kraji se týká celkem čtrnácti škol. Cílem optimalizace sítě středních škol je vytvořit silnější subjekty – školy, které budou schopny lépe čelit stále klesajícímu počtu žáků. O všech návrzích se nyní vedou debaty spolu s řediteli škol a starosty příslušných měst. Vše bude projednávat krajská rada i zastupitelstvo.

Královéhradecký kraj jedná o slučování škol, které jsou na hranici existence
Foto: Hans Štembera
Popisek: Studenti, ilustrační foto

„V žádném případě nemluvíme o rušení jedné či druhé školy nebo o rušení oborů. Naopak, k optimalizaci musíme přistoupit právě v případě, chceme-li zachovat obory, které navštěvuje například jen 10 žáků, ale na trhu práce jsou žádané,“ vysvětluje jeden z hlavních důvodů pro slučování radní pro oblast školství Táňa Šormová. Dalším argumentem pro optimalizaci je otázka hospodárnosti, a sice vlastnictví budov. Radní jako příklad uvádí navrhované sloučení Gymnázia v Hostinném a Středního odborného učiliště ve Vrchlabí.

„V případě možného sloučení Gymnázia v Hostinném (215 žáků) a Střední odborné školy ve Vrchlabí (166 žáků) jsou právě hlavními argumenty velmi nízký počet žáků a vlastnictví budov. Budova gymnázia v Hostinném je majetkem kraje, budova školy ve Vrchlabí majetkem města. Do Hostinného by se tak měla časem postupně přesunout teoretická výuka. Praktická by dál pokračovala v dílnách ve Vrchlabí, které jsou opět v majetku kraje“ popisuje konkrétní návrh radní Šormová.

Kritériem pro výběr středních škol, které by mohly být procesem optimalizace dotčeny, se stala hranice 240 žáků v denní formě a méně, s výjimkou škol, které vzdělávají pouze žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a Střední průmyslové školy kamenické a sochařské v Hořicích. Proč právě 240 žáků a méně? Dle vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středních školách se třídy středních škol naplňují do počtu 30 žáků. Stanovený počet tedy odpovídá škole o alespoň osmi naplněných třídách.

Střední školy jsou financovány tak, že prostředky se přidělují dle vykázaného počtu žáků. Praxe ukazuje, že střední školy, které se ocitnou pod touto hranicí, je velmi problematické financovat. „Bez dodatečné finanční pomoci kraje se ve většině případů školy neobejdou. Už teď máme spočítáno, že na mzdy učitelům chybí celkem 20 milionů korun,“ dodala krajská radní Táňa Šormová.

O všech návrzích se nyní diskutuje nejen se všemi řediteli škol, ale i se starosty dotčených obcí. Poté musí návrh projít Radou kraje. Konečné slovo však bude mít krajské zastupitelstvo.

Optimalizace sítě škol je hlavním doporučením, jak bojovat proti neustále snižujícímu se počtu žáků, které vydala Česká školní inspekce. Z její statistiky zároveň vyplývá, že Královéhradecký kraj je regionem, kde je v porovnání s ostatními kraji pátý nejnižší průměrný počet žáků na jednu střední školu (průměrně 345,3 žáků). Stejně tak si stojí v porovnání průměrného naplnění kapacity škol, které je těsně pod 60 % a znamená tak republikový podprůměr.

Střední školy Královéhradeckého kraje s počtem 240 a méně žáků:

Vyšší odborná škola stavební a Střední průmyslová škola stavební arch. Jana Letzela, Náchod, Pražská 931
Obchodní akademie, Trutnov, Malé náměstí 158
Střední odborné učiliště, Lázně Bělohrad, Zámecká 478
Integrovaná střední škola, Nová Paka, Kumburská 846
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vrchlabí, Krkonošská  265
Gymnázium a Střední odborná škola, Hostinné, Horská 30
Gymnázium, Nový Bydžov, Komenského 77
Vyšší odborná škola a střední odborná škola, Nový Bydžov, Jana Maláta 1869
Střední škola zemědělská a ekologická a střední odborné učiliště chladicí a  klimatizační techniky, Kostelec nad Orlicí
Střední škola potravinářská, Smiřice, Gen. Govorova 110
Střední škola hotelnictví a společného stravování, Teplice nad Metují
Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky, Červený Kostelec, 17. listopadu 1197
Střední škola zahradnická, Kopidlno, náměstí Hilmarovo 1
Odborné učiliště a praktická škola, Hořice, Havlíčkova 54

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kr-kralovehradecky.cz

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Uzávěrka 10. ročníku soutěže „Vím proč“ se blíží

13:04 ČEZ: Uzávěrka 10. ročníku soutěže „Vím proč“ se blíží

Už jen necelý měsíc mohou žáci základních a středních škol posílat videa do soutěže „Vím proč“ o nej…