Vize nula: Jaké jsou závady vozidla, se kterými nesmíme na silnici?

28.04.2020 14:16 | Zprávy

Motorová vozidla jsou složitá technická zařízení, u kterých postupem času či působením dalších vlivů dochází k jejich stárnutí a také poškozování. Neustále však platí, že na silnici se mohou pohybovat jen vozidla, která jsou technicky způsobilá.

Vize nula: Jaké jsou závady vozidla, se kterými nesmíme na silnici?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Špatný technický stav vozidel se podílí na vzniku každé deváté nehody

V dnešním uspěchané době řada řidičů zapomíná na to, co bylo ještě před nějakým časem zcela běžné. Před každou jízdou alespoň pohledem zkontrolovat stav vozidla. Ze statistik dopravní nehodovosti vyplývá, že technické závady vozidla každoročně bývají příčinou několika stovek nehod. Je to zlomek z celkového počtu vyšetřovaných dopravních nehod, ale jedná se o případy, kdy technický stav vozidla byl přímou příčinou nehody. Skutečnost však je méně růžová. Dle Centra dopravního výzkumu přímým vlivem špatného technického stavu vozidla dochází až ke 3 procentům nehod, navíc nevyhovující technický stav spolupůsobí u dalších až 11 procent nehod.

Problémy pak může mít takový řidič i s pojišťovnou. „Pokud někomu škodu způsobí vodidlo ve špatném technickém stavu, hrozí viníkovi nehody, že po něm bude pojišťovna vymáhat pojistné plnění, které vyplatila poškozenému. A to v případě, když pojišťovna zjistí, že špatný technický stav vozu (např. špatně fungující brzdy) byl přímou příčinou vzniku škody,“ upozorňuje Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

Kdy je vozidlo technicky nezpůsobilé?

Do konce září 2018 uváděla vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v paragrafu 40 závady na vozidle, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Současně bylo stanoveno, že v případě zjištění některé z uvedených závad nesmí být vozidlo užito v provozu na pozemních komunikacích, s výjimkou nouzového dojetí. Jednalo se o proslulých tzv. 16 závad, o kterých se učívali žáci autoškol a které bývaly považovány za neomluvitelné minimum u zkoušky z konstrukce a údržby vozidel. Tento předpis však byl na podzim roku 2018 nahrazen vyhláškou č. 211/2018 Sb. (vyhláška o technických prohlídkách vozidel), kde se s podobným stručným výčtem závad ohrožujících bezpečnost provozu nesetkáme. Právem. Možných vážných a nebezpečných závad je mnohonásobně více, než bylo uvedeno v uvedených 16 bodech.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

Životní úroveň

Vy: ,,Komunisti nám fakt nezlepší životní úroveň“. Já: Podle vás se snad naše životní úroveň za poslední čtyři roky zlepšila? Nemyslíte, že je to přesně naopak? Komunisty nevolím, ale proč volit vás?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Moravskoslezský kraj uzavřel desetiletý kontrakt se společností Transdev Slezsko

16:26 Moravskoslezský kraj uzavřel desetiletý kontrakt se společností Transdev Slezsko

Moravskoslezský kraj uzavřel desetiletý kontrakt se společností Transdev Slezsko, která bude i nadál…