Vize nula: Jaké jsou závady vozidla, se kterými nesmíme na silnici?

28.04.2020 14:16 | Zprávy

Motorová vozidla jsou složitá technická zařízení, u kterých postupem času či působením dalších vlivů dochází k jejich stárnutí a také poškozování. Neustále však platí, že na silnici se mohou pohybovat jen vozidla, která jsou technicky způsobilá.

Vize nula: Jaké jsou závady vozidla, se kterými nesmíme na silnici?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Špatný technický stav vozidel se podílí na vzniku každé deváté nehody

V dnešním uspěchané době řada řidičů zapomíná na to, co bylo ještě před nějakým časem zcela běžné. Před každou jízdou alespoň pohledem zkontrolovat stav vozidla. Ze statistik dopravní nehodovosti vyplývá, že technické závady vozidla každoročně bývají příčinou několika stovek nehod. Je to zlomek z celkového počtu vyšetřovaných dopravních nehod, ale jedná se o případy, kdy technický stav vozidla byl přímou příčinou nehody. Skutečnost však je méně růžová. Dle Centra dopravního výzkumu přímým vlivem špatného technického stavu vozidla dochází až ke 3 procentům nehod, navíc nevyhovující technický stav spolupůsobí u dalších až 11 procent nehod.

Problémy pak může mít takový řidič i s pojišťovnou. „Pokud někomu škodu způsobí vodidlo ve špatném technickém stavu, hrozí viníkovi nehody, že po něm bude pojišťovna vymáhat pojistné plnění, které vyplatila poškozenému. A to v případě, když pojišťovna zjistí, že špatný technický stav vozu (např. špatně fungující brzdy) byl přímou příčinou vzniku škody,“ upozorňuje Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

Kdy je vozidlo technicky nezpůsobilé?

Do konce září 2018 uváděla vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v paragrafu 40 závady na vozidle, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Současně bylo stanoveno, že v případě zjištění některé z uvedených závad nesmí být vozidlo užito v provozu na pozemních komunikacích, s výjimkou nouzového dojetí. Jednalo se o proslulých tzv. 16 závad, o kterých se učívali žáci autoškol a které bývaly považovány za neomluvitelné minimum u zkoušky z konstrukce a údržby vozidel. Tento předpis však byl na podzim roku 2018 nahrazen vyhláškou č. 211/2018 Sb. (vyhláška o technických prohlídkách vozidel), kde se s podobným stručným výčtem závad ohrožujících bezpečnost provozu nesetkáme. Právem. Možných vážných a nebezpečných závad je mnohonásobně více, než bylo uvedeno v uvedených 16 bodech.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

koalice

Spolupráci a ANO vylučujete, ale s Piráty podle všeho ne. Vy je po tom všem považujete za spolehlivé koaliční partnery? A jak řeší naše problémy fakt, že jste se vy politici vlastně rozdělili na dva tábory a nejste mezi sebou schopni nejen shody, ale i třeba kompromisu? Pak to dopadá tak, že jak se ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Celní správa: Hazard pod kontrolou celníků: 42 zásahů, 89 automatů a půl milionu korun

13:33 Celní správa: Hazard pod kontrolou celníků: 42 zásahů, 89 automatů a půl milionu korun

Za uplynulých osm měsíců letošního roku provedla celní správa na území Moravskoslezského, Zlínského …