Zkratové chování posádky ztroskotané Concordie? Panika, říká český zástupce rejdařství

16.01.2012 15:33

Šest mrtvých a patnáct pohřešovaných, taková je zatím bilance pátečního lodního neštěstí u západoitalského pobřeží. Společnost Costa, provozující obří výletní loď Costa Concordia, která teď leží na boku několik metrů od toskánského ostrova Giglio, připustila vážná pochybení kapitána stroje Francesca Schettina. Na palubě cestovalo přes 4000 pasažérů, většinou němečtí, italští a francouzští turisté.

Zkratové chování posádky ztroskotané Concordie? Panika, říká český zástupce rejdařství
Foto: Tempo Libro
Popisek: Ztroskotání lodi Costa Concordia

Costa Concordia je moderní luxusní loď, postavená v roce 2006 a pokřtěná českou topmodelkou Evou Herzigovou. Na webu Costa.cz, který prodává tyto plavby (nejen na lodi Costa Concordia, má i dalších 14 lodí v nabídce), se píše: „Prostorné paluby mají panoramatické výhledy a hlavním motivem je odkaz na evropská velkoměsta. Concordia je též lodí sportu a relaxace. Dvoupatrový sportovní areál s bazénem uprostřed se rozprostírá na ploše téměř 2000 m². Komfortní kajuty a apartmá Samsara mají přímý přístup do lázní. Na lodi je 5 restaurací včetně á la carte Club Concordia, 13 barů včetně Cognac & Cigar baru, 4 bazény - dva se zatahovací střechou, 5 vířivek a tobogán, víceúčelové sportovní hřiště, venkovní běžecká dráha o délce 170 m..."

Kapitán vinu odmítá

„V takových okamžicích je třeba se rychle rozhodnout a přijít na to, co je nejlepší řešení. Pluli jsme podél pobřeží s turistickým navigačním systémem asi 300 metrů od skal, neměly tam být žádné takové skryté útesy. Nakonec se podařilo zachránit téměř všechny cestující. Byli jsme poslední, kdo loď opustil,“ prohlásil kapitán v rozhovoru pro italskou televizi. 


Vyšetřování pokračuje. Jsou vyslýcháni další členové posádky a do italských médií se už dostaly první výpovědi. Jeden z členů posádky obvinil kapitána, že se pokusil o husarský kousek. Údajně se obrátil na lodního lékaře pocházejícího z ostrova Giglio se slovy: „Teď ti ukážu tvůj ostrov“, a svůj nebezpečný nápad realizoval, jak píše web Českého rozhlasu. 


Kapitánovi hrozí kriminál


Příslušníci pobřežní stráže, kteří kapitána několikrát vyzvali, aby se vrátil na loď a pomáhal organizovat záchranné operace, zase dosvědčili, že kapitán se nevrátil. V případě prokázání viny mu hrozí až 12 let vězení. 


"Podle fotografií to vypadá, že to uviděli na poslední chvíli a snažili se stočit loď doprava, aby se tomu vyhnuli...V tomto případě je to jako když řídíte obytný vůz, když zabočíte doprava, zadek se zhoupne trochu doleva. Když se podíváte na snímky, uvidíte, že ten kámen je zabořen v levé půlce kýlu, což tomu nasvědčuje," řekl CNN odborník na stavbu lodí Chris McKesson. „Zhoupla se zadkem do leva a políbila skálu," dodal odborník z univerzity v New Orleans.


Záchranáři stále pracují

Podrobnosti z nedělního pátrání a vyšetřování telefonovala z Říma spolupracovnice ČRo Vědunka Lunardi: Záchranáři pracovali dlouho do noci, policie hlídala vrak celou noc kvůli šakalům. Trup lodi prohledávají i dnes, mimo jiné za pomoci psů. Chtějí prohledat všech 1500 kabin vraku Concordie, potápěči zkoumají i ty zaplavené. Pracují v absolutním tichu, ale nikde se neozývá žádný zvuk, který by signalizoval, že je v trupu lodi ještě někdo živý. 


Navíc se očekává zhoršení podmínek na Tyrhénském moři. Neklidné moře posouvá vrak o 30 metrů dál od břehu, kde se mořské dno svažuje do sedmdesátimetrové hloubky. Podle odhadů už ve středu nebude pátrání možné. 


Kapitán nepožádal o pomoc 


Experti, kteří analyzují údaje obsažené v tzv. černé skříňce, uvedli, že loď plula pouhých 150 metrů od ostrova, když narazila na mělčinu s útesy. Mělčina je vyznačená na všech mapách a kvůli skutečnému nebezpečí nad ní neproplouvají ani čluny pobřežní hlídky. Tak lehkomyslný hazard si prozatím nikdo nedovede vysvětlit. 


Zarážející je také fakt, že záchranáři dostali hlášení od příbuzných jedné z pasažérek, která telefonovala o pomoc. Kapitán lodi o ni nikdy oficiálně nepožádal. 


Mnoho zachráněných si stěžuje na posádku, mnozí z jejích členů prý nemluvili anglicky ani jiným jazykem, než mateřským – jednalo se většinou o Filipínce. Především však cestující upozorňovali na to, že námořníci sami propadali panice a neuměli ani spouštět záchranné čluny na vodu. 

 

Panika, jakou si prý neumíme představit


Oslovili jsme jednatele společnosti Orbis Link, která v Česku prodává okružní plavby na lodích rejdařství Costa, mezi nimiž je i Costa Concordia, Reného Močubu. Ten nám řekl, že Costa Concordia rozhodně nepatří mezi nejluxusnější plavidla, takových má prý společnost více. A o plavby na nich je prý velký zájem, dokonce exponenciálně stoupající, i mezi českými zákazníky. Důvodem může být i příznivá cena, která začíná někde na deseti tisících v režimu last minute za týdenní okružní plavbu po Středozemním moři s plnou penzí.„Z osobní mnohonásobné zkušenosti a také z referencí našich klientů mohu říci, že spokojenost s těmito plavbami je velmi vysoká,“ sdělil René Močuba.

„Pokud vím, všichni členové posádky procházejí před nástupem na loď několika měsíčním školením, všichni hovoří minimálně anglicky, já osobně jsem se nesetkal s žádným členem posádky, který by anglicky neuměl,“ řekl nám. A jak si tedy vysvětluje četné stížnosti na posádku během ztroskotání? „Panikou. Něco jiného je nácvik a něco jiného, když se to pak skutečně stane,“ řekl René Močuba, který dodal, že podle tiskové zprávy, kterou vydalo rejdařství Costa dnes dopoledne, je vážné pochybení kapitána lodi nesporné. 

Zajímal nás pochopitelně i názor Ministerstva dopravy, zda by se něco podobného mohlo stát i u nás. Želbohu, žádný z námi oslovených pracovníků ministerstva nesměl na jednoduchou otázku odpovědět, protože jediný přikázaný postup je podání dotazu přes podatelnu, což trvá i několik dnů…

 


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ava

Ing. Ondřej Knotek byl položen dotaz

svoboda slova

Úplně souhlasím s tím, co si ANO myslí o údajném boji s dezinformacemi a ochraně svobody slova. Můj dotaz zní. Jak budete chtít zajistit, aby tu svoboda slova fungovala dál a lidé neměli strach vyjádřit svůj názor, což se už dnes děje? Mluví se o boji s dezinformacemi, ale co ochrana svobody slova? ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český pozorovatel na volbách v Kazachstánu: Některé věci jim můžeme jen tiše závidět

9:14 Český pozorovatel na volbách v Kazachstánu: Některé věci jim můžeme jen tiše závidět

Kazachstán je země, kam mnoho Čechů za rok nemíří. Přesto je zemí, která podobně jako ty, o kterých …