„Čtyřistadesítka“ z Kunovic dobývá Asii. Český letoun zvládl rekordní misi napříč tropy

19.06.2025 12:11 | Monitoring

České letadlo L 410 NG, vyráběné v Kunovicích, má za sebou historicky nejdelší letovou misi svého typu. V rámci asijské cesty urazilo téměř 26 000 kilometrů, vystavovalo se na prestižním veletrhu v Malajsii, létalo v tropickém vedru i mezi ostrovy Filipín a potvrdilo, že český letecký průmysl má v jihovýchodní Asii co nabídnout.

„Čtyřistadesítka“ z Kunovic dobývá Asii. Český letoun zvládl rekordní misi napříč tropy
Foto: Aircraft Industries
Popisek: „Čtyřistadesítka“ z Kunovic dobývá Asii

Z kunovického letiště odstartovala 13. května 2025 další zahraniční mise letounu L 410, ikonického turbovrtulového stroje vyráběného kunovickou firmou Aircraft Industries. Cílem téměř měsíční „Asia Tour“ bylo nejen ukázat schopnosti modernizované verze L 410 NG v reálných provozních podmínkách, ale i posílit pozici značky v rychle rostoucím regionu jihovýchodní Asie.

První zastávkou bylo Langkawi v Malajsii, kde se český letoun prezentoval na mezinárodní výstavě LIMA – Langkawi International Maritime and Aerospace Exhibition, jedné z největších událostí v oblasti letectví a obrany v Asii.

„Jsme hrdí na to, že můžeme na výstavě LIMA představit náš letoun L 410 jako špičkové a zároveň dostupné řešení pro dopravní a speciální účely v regionech s náročnými provozními podmínkami,“ uvedla Alena Medová, předsedkyně představenstva společnosti Aircraft Industries. „Asia Tour navazuje na úspěšné mise loňského roku v Africe a Americe a dokazuje, že naše čtyřistadesítka je připravena sloužit kdekoliv na světě,“ dodala.

Mise pokračovala do Thajska, kde se uskutečnil demonstrační let z letiště Don Muang, a dále na Filipíny. Tam L 410 absolvoval čtyři ukázkové lety, při nichž přistával vždy na jiném letišti – právě schopnost adaptace na různorodé podmínky a krátké či nezpevněné přistávací plochy je jedním z hlavních trumfů českého letounu.

„L 410 opět potvrzuje, že je to letoun, na který se můžete spolehnout za jakýchkoliv podmínek. Ať už jsme přistávali v tropickém vedru, na ostrovním letišti nebo na velkých mezinárodních letištích s rušným provozem, letoun fungoval naprosto bezchybně,“ sdělil kapitán Vojtěch Karlík, který vedl celou posádku po dobu mise.

Let trval dohromady více než 77 hodin a letoun během něj spotřeboval zhruba 23 400 kg paliva. Trasa dlouhá téměř 26 000 km je historicky nejdelší, jakou kdy letoun L 410 NG absolvoval. Verze NG, která se vyznačuje moderní avionikou, větším doletem a vyšším komfortem, je aktuálně vlajkovou lodí kunovického výrobce.

„Asia Tour je pro nás dalším důležitým krokem v budování značky L 410 v dynamicky se rozvíjejícím asijském regionu,“ doplnila Alena Medová. „Naše letouny již prokázaly svou odolnost a univerzálnost v Africe a Latinské Americe – a nyní jsme ukázali jejich kvality i v Asii,“ dodal s tím, že za celou misí stojí silné zázemí české skupiny OMNIPOL, která je od roku 2022 stoprocentním vlastníkem společnosti Aircraft Industries. Díky tomu se tradiční výrobce letounů z Kunovic opět zhluboka nadechl, investuje do vývoje, modernizace a rozšiřuje aktivity na zahraničních trzích.

Po návratu z Asie zamířila „čtyřistadesítka“ na další významný letecký veletrh – Paris Airshow 2025, který se koná v těchto dnech na letišti Le Bourget. Česká účast na této prestižní mezinárodní přehlídce potvrzuje ambice skupiny OMNIPOL prosazovat české letectví i v globální konkurenci.

Letoun L 410 se vyrábí už od 60. let 20. století a v modernizované verzi NG dnes slouží ve více než 60 zemích světa. Je oblíbený pro svou spolehlivost, odolnost, nízké provozní náklady a schopnost operovat v odlehlých a náročných podmínkách. Kromě přepravy osob či nákladu se využívá i jako sanitní, hlídkový nebo speciální letoun. Aircraft Industries tak i nadále zůstává největším českým výrobcem civilních letadel a jedním z důležitých hráčů českého leteckého a obranného průmyslu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Posílám znovu: Z čeho je financováno hnutí STAČILO?

Dobrý den, proč jste neodpověděla na můj dotaz z března, přitom na jiné jste odpověděla? Dotaz zněl: KSČM má příspěvky od státu, ale stačilo přeci ne nebo ano? A pokud ne, tak z čeho je financováno? A je to tak, že teď už KSČM jako strana kandidovat nebude, ale budete kandidovat jako STAČILO? A jest...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů: