Aféra „100 milionů ředitele ČT“ žije dál. Dost nečekaně

25.04.2019 7:05

Ve svém středečním vydání se deník Mladá fronta Dnes, vlastněný současným premiérem Andrejem Babišem (ANO), podrobně věnoval majetkovým poměrům generálního ředitele České televize Petra Dvořáka. To neušlo pozornosti člena Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) Vadima Petrova ani někdejšího ministra vnitra za ODS Ivana Langera, které otisknutí takového článku velmi zarazilo. Odsoudil jej mimo jiné i neúspěšný prezidentský kandidát a senátor Jiří Drahoš. Podívejte se sami na jejich reakce.

Aféra „100 milionů ředitele ČT“ žije dál. Dost nečekaně
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Petr Dvořák

„Šéf ČT má v Praze byty a domy za 100 milionů,“ hlásá v otvíráku deníku Mladá fronta Dnes titulek článku, jehož autorkou je reportérka Eva Pospíšilová, která se v něm podrobně věnuje Dvořákovým investicím do nemovitostí v Praze. Informuje například, že si se svou partnerkou pořídili nový byt v centru Prahy za 14 milionů korun. Konkrétně se rozepisuje o jeho rozměrech, umístění i o tom, kdy podepsali patřičné smlouvy.

Anketa

Jste spokojeni s našimi vztahy s Čínou?

68%
hlasovalo: 10208 lidí

S otisknutím tohoto článku u mnohých přirozeně vyvstala řada otázek, a to především ve spojitosti s ministerským předsedou Andrejem Babišem, který deník vlastní. Například Vadim Petrov z RRTV, který se jinak nebojí být vůči ČT kritický, v kontextu s tím přemítal, že vypočítávání majetku Petra Dvořáka má buď „jakoby“ odvést pozornost od aktuálních kauz, nebo se stala chyba a Babišův PR tým o tom nevěděl. To prý v případě, že jsou koordinovaní.

V případě, že nejsou, to podle Petrova vypovídá nejen o nezávislosti MfD, ale i o bezohlednosti vůči vlastnímu majiteli. Všichni to podle jeho názoru samozřejmě celé přičtou Babišovi. Právě v době, kdy Babiše trápí mnoho dalších kauz, považuje provokování „Václaváků“ s veřejnoprávním ředitelem od redakce MfD za „husarský kousek nezávislosti“. „Jinak ukázkový bulvár, pro mě lidský hyenismus,“ poznamenal na adresu deníku a dodal, že pokud by byl v PR týmu Babiše, tak jej „jebne“.

Na jeho komentář pak v diskusi zareagoval také exministr vnitra za ODS Ivan Langer s poznámkou, že autorku textu, reportérku Mladé fronty Dnes Evu Pospíšilovou, zná dokonce z vlastní a stejné zkušenosti.

Jiní uživatelé tuto transparentnost naopak vítají. Aleš Borovan nevidí důvod, proč by se u tak vysokých manažerů/úředníků placených z veřejných peněz nemohlo vědět, co mají za majetek. Daniel Plovajko mu proto připomněl, v čem tkví „problém“ hodný diskuse. Poukázal znovu na to, že zde je diametrální rozdíl v tom, že bylo přiloženo majetkové přiznání rovnou na hlavní stranu Babišova deníku s titulkem majetek za 100 milionů.

Petrov na to připomněl, že proto začal z pohledu PR, a ne z pohledu práva veřejnosti, ani ne z pohledu novinařiny. Podotkl, že v Blesku by to byla běžná reportáž.

Přispěvatel do diskuse Petr Pruner si myslí, že je dost možné, aby šéf České televize disponoval takovými příjmy, aby legálně nabyl nemovitosti v Praze za 100 milionů. Na druhé straně však nevidí důvod, proč by o tom nemohl vědět občan s měsíčním platem např. 20 tisíc, který stejně čte v médiích o majetcích řady umělců, sportovců, podnikatelů apod.

Zvláště prý když ten občan povinně přispěl svou platbou České televizi i malým podílem na ty domy pana ředitele. V tomto případě je to podle jeho názoru něco jiného než majetek soukromého podnikatele. Připouští, že si občan nejspíše řekne, zda veřejnoprávní televize svého ředitele nepřeplácí. A v souvislosti s tím zmínil, že by rád volil stranu, která zruší poplatky ČT, obdobně jak to chystají v Rakousku.

Kriticky se k takovému odhalení Dvořákova majetku v Mladé frontě Dnes vyjádřil senátor Jiří Drahoš. „Bulvární redaktorka MF Dnes opět v akci?“ reagoval na počin Pospíšilové. Její dílo okomentoval slovy, že tentokrát ji nezajímá Senát, ale vybrala si jinou nepohodlnou instituci. Její investigativní „objevy“ jsou podle jeho mínění pozoruhodné. „Taková novinařina bohužel zapadá do dlouhodobé snahy některých politiků ovládnout veřejnoprávní média. Nedovolme jim to!“ burcoval veřejnost na svém facebookovém profilu.