Anne Applebaum: Všímali jsme si jen ruských hackerů. Ale oni nejsou sami. Propaganda se šíří i takto

21.03.2018 9:12

Kauza Cambridge Analytica se stala po zkoumání vazeb mezi Trumpem a Ruskem dalším „tučným soustem“ pro americká a západní média vůbec. Svůj komentář na toto téma včera v deníku The Washington Post publikovala také známá americká publicistka Anne Applebaumová, která před lety vystupovala v Knihovně Václava Havla.

Anne Applebaum: Všímali jsme si jen ruských hackerů. Ale oni nejsou sami. Propaganda se šíří i takto
Foto: Facebook D. Trump
Popisek: Donald Trump

Držitelka Pulitzerovy ceny Applebaumová se specializuje na komunistickou historii východoevropských zemí a také na toto téma vydala několik publikací. Vedle toho ale nepravidelně publikuje své komentáře v amerických denících. Včera se vyjádřila v The Washington Post k britské společnosti Cambridge Analytica, která se pohybuje v oblasti politického marketingu a aktuálně čelí obvinění, že podvodným způsobem získala data od 50 milionů uživatelů Facebooku.

„Vypustili jsme jisté informace do oběhu na pomyslné dálkové ovládání, ovlivňovali jejich pohyb a dosah. Umíme to dělat tak, aniž by si někdo myslel, že jde o propagandu. Protože v takové chvíli musí zaznít otázka, kdo tu propagandu šíří?“ cituje Applebaumová s mimořádným odporem generálního ředitele Alexandera Nixe a dodává, že jeho společnost se podílela na prezidentských volbách v USA, Brexitu, ale operovala také v Keni, Mexiku a dalších zemích.

Applebaumová dále zmiňuje, že šéfové společnosti se chlubili tím, že v kampaních využívají strach. „Výkonný ředitel Cambridge Analytica Turnbull hovoří o hledání úzkosti, kterou v sobě lidé mají, aniž by o tom věděli. A říká, že hlavním úkolem pro jeho firmu je dostat ten strach ven a porozumět mu. Navíc odkazuje na Machiavelliho, který o podobných věcech psal před několika sty lety,“ píše bývalá manželka polského ministra zahraničí Radoslawa Sikorského.

„I když můžete mít pochybnosti o tom, jestli Cambridge Analytica přišla s něčím novým, tak má každopádně k dispozici (stejně jako další poradenské společnosti) úžasný marketingový nástroj jménem Facebook. Společnost získala prostřednictvím neexistujícího výzkumného projektu data o 50 milionech uživatelů sítě. A co je horší, Facebook o tom věděl už v roce 2015, a přesto reagoval až poté, co se vše dostalo na veřejnost,“ zlobí se publicistka.

Za hlavní problém považuje Applebaumová, že uživatelé netušili, že se stali terčem skryté politické kampaně. „A je to především proto, že to před nimi chtěli skrýt lidé z Cambridge Analytica a samotného Facebooku. Až doposud jsme věnovali pozornost pouze tomu, jak měnili realitu ruští hackeři. Ale ukazuje se, že nejsou zdaleka sami. Skryté politické reklamy jsou výsměchem volebním zákonům. A pokud si toho provozovatelé sociálních sítí nejsou vědomi, je třeba je regulovat,“ uzavírá Applebaumová.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pro

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

22:30 Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

Víte, že konferenci konzervativců Viktora Orbána nebo Nigela Farage zakázal v Bruselu komunální star…