Budeme propouštět, naznačil Žaluda. Kvůli Jančurovi

21.05.2012 20:02

Hostem pondělního vysílání Impulsů Václava Moravce byl Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah. Hovořil nejen o otázkách týkajících se narůstajícího konkurenčního boje a liberalizaci železničního trhu ale také o problémech s konkurencí, s nimiž se ČD po dlouhých letech monopolu začíná potýkat.

Budeme propouštět, naznačil Žaluda. Kvůli Jančurovi
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Petr Žaluda

"Rostoucí ceny pohonných hmot samozřejmě pomáhají nárůstu počtu zákazníků Českých drah, lidé mění auta za hromadnou dopravu." Tak reagoval Petr Žaluda na otázku, co pomohlo Českým drahám navýšit zisky v prvním čtvrtletí tohoto roku. Popírá ale, že nárůst cen nafty by byl jediným důvodem. "Daří se nám postupně obnovovat vozový park a zlepšovat služby, které dráhy nabízejí," vysvětlil Žaluda.

Ačkoli se cena za pohonné hmoty negativně promítá v nákladech ČD, podle Žaludy se ceny jízdného v nejbližší době měnit nebudou. "Zatím nepředpokládáme, že bychom sahali do cen jízdného," ujistil generální ředitel. Odmítá ale, že by držení cen jízdného bylo kvůli konkurenčnímu boji.

Připravujeme se na konkurenci

Další část rozhovoru se týkala práě konkurence, se kterou se ČD potýkají. Ať už jde o RegioJet Radima Jančury nebo o nového hráče, který má v brzké době vstoupit na trasu Praha - Ostrava, společnost Leo Express majitele Leoše Novotného. "My se na vstup třetího konkurenta, třetího dopravce připravujeme, ale neprozradím celkový plán. Nebudu říkat, jak se dráhy připraví," komentuje Žaluda.

Odmítá ale, že by ČD nastavily dumpingové ceny, z čehož je obviňuje majitel konkurenční společnosti Radim Jančura. "Jsem přesvědčen, že České dráhy postupují v souladu se zákony a všemi normami," odmítá Žaluda jakékoli pochybení v cenové politice ČD.

Liberalizace českých drah

Chystaná liberalizace železničního trhu může znamenat velmi špatné časy pro management, může s tím souviset i nutnost propouštět zaměstnance. "Uvidíme, jak budou tendry vypisovány, jak budou pokračovat, samozřejmě je to něco, s čím se musí management vypořádat, je to něco, na co jsme dráhy dlouhodobě připravovali. Dostali jsme se do situace, kdy jsme schopni obnovovat vozový park. Je to rozhodnutí státu. My se na výběrová řízení připravujeme, ale chceme, aby nebyla ani pozitivní ani negativní diskriminace," komentuje chystanou liberalizaci.

Pro ČD to znamená mnohem vyšší tlak. Pokud se vypíše ve velmi krátké době kus trhu, není možné, aby si dráhy udržely sto procent trhu. Bude to mít dopad do zaměstnanosti a do fungování Českých drah. "Ano, já chápu liberalizaci, ale má to dopad na národního dopravce," uzavírá rozhovor Petr Žaluda.

 

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: adr

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

16:34 „Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

V Budapešti od čtvrtka již potřetí probíhá maďarská verze Konference konzervativní politické akce (C…