"Rostoucí ceny pohonných hmot samozřejmě pomáhají nárůstu počtu zákazníků Českých drah, lidé mění auta za hromadnou dopravu." Tak reagoval Petr Žaluda na otázku, co pomohlo Českým drahám navýšit zisky v prvním čtvrtletí tohoto roku. Popírá ale, že nárůst cen nafty by byl jediným důvodem. "Daří se nám postupně obnovovat vozový park a zlepšovat služby, které dráhy nabízejí," vysvětlil Žaluda.
Ačkoli se cena za pohonné hmoty negativně promítá v nákladech ČD, podle Žaludy se ceny jízdného v nejbližší době měnit nebudou. "Zatím nepředpokládáme, že bychom sahali do cen jízdného," ujistil generální ředitel. Odmítá ale, že by držení cen jízdného bylo kvůli konkurenčnímu boji.
Připravujeme se na konkurenci
Další část rozhovoru se týkala práě konkurence, se kterou se ČD potýkají. Ať už jde o RegioJet Radima Jančury nebo o nového hráče, který má v brzké době vstoupit na trasu Praha - Ostrava, společnost Leo Express majitele Leoše Novotného. "My se na vstup třetího konkurenta, třetího dopravce připravujeme, ale neprozradím celkový plán. Nebudu říkat, jak se dráhy připraví," komentuje Žaluda.
Odmítá ale, že by ČD nastavily dumpingové ceny, z čehož je obviňuje majitel konkurenční společnosti Radim Jančura. "Jsem přesvědčen, že České dráhy postupují v souladu se zákony a všemi normami," odmítá Žaluda jakékoli pochybení v cenové politice ČD.
Liberalizace českých drah
Chystaná liberalizace železničního trhu může znamenat velmi špatné časy pro management, může s tím souviset i nutnost propouštět zaměstnance. "Uvidíme, jak budou tendry vypisovány, jak budou pokračovat, samozřejmě je to něco, s čím se musí management vypořádat, je to něco, na co jsme dráhy dlouhodobě připravovali. Dostali jsme se do situace, kdy jsme schopni obnovovat vozový park. Je to rozhodnutí státu. My se na výběrová řízení připravujeme, ale chceme, aby nebyla ani pozitivní ani negativní diskriminace," komentuje chystanou liberalizaci.
Pro ČD to znamená mnohem vyšší tlak. Pokud se vypíše ve velmi krátké době kus trhu, není možné, aby si dráhy udržely sto procent trhu. Bude to mít dopad do zaměstnanosti a do fungování Českých drah. "Ano, já chápu liberalizaci, ale má to dopad na národního dopravce," uzavírá rozhovor Petr Žaluda.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: adr