Reálné riziko pro nemalou část českých domácností, o němž se ale zatím z politických důvodů příliš nemluví, představuje dopravní chudoba. To je ve společenské debatě poměrně nový pojem. Používá se v souvislosti s připravovaným rozšířením systému emisních povolenek (EU ETS 2), které se bude týkat i emisí z budov a také sektoru dopravy.
Samotné zavedení emisních povolenek v tomto odvětví může vést ke zdražení pohonných hmot, a tedy prodražit dopravu s využitím prostředků se spalovacím motorem. Skokové dodatečné zdražení způsobené systémem emisních povolenek může být pro část domácností na hraně únosnosti a významně zatížit jejich rodinný rozpočet bez možnosti využití rozumné alternativy.
Vše se odvíjí od toho, že Česká republika jako každá země Evropské unie musí usilovat o dosažení tzn. uhlíkové neutrality do roku 2050, s dílčím cílem snížení emisí alespoň o 55 % do roku 2030. Proto byl v minulém roce Bruselem uzákoněn a do národní legislativy členských států EU převeden další systém zelených daní oddělený od stávajícího systému EU ETS. Bude pokrývat a řešit emise CO2 ze spalování paliv v budovách, silniční dopravě a dalších odvětvích.
Dekarbonizace, tedy snižování emisí uhlíku či jeho ekvivalentu u jiných skleníkových plynů, tím zasáhne veškeré oblasti života domácností včetně osobního vytápění a dopravy. Systém nových povolenek má být plně funkční v roce 2027. Jako první krok bude monitorování a vykazování emisí zahájeno v roce 2025.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník