Drahá Evropa. Třikrát víc za emisní povolenky než v USA

11.09.2024 12:11 | Monitoring

V roce 2023 byly ceny emisních povolenek v Evropské unii výrazně vyšší než v USA, Jižní Koreji a Číně. Vysoké ceny emisních povolenek v EU přispívají k vyšším nákladům na energie. Tento rozdíl v nákladech může představovat značnou konkurenční nevýhodu pro evropský průmysl na globálním trhu.

Drahá Evropa. Třikrát víc za emisní povolenky než v USA
Foto: Repro Youtube
Popisek: Premiér Petr Fiala a předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová

Z dat S&P Global Commodity Insights, jedné z nejvýznamnějších agentur pro podávání zpráv o cenách trhu s ropou, vyplývá, že ceny emisních povolenek se výrazně liší mezi jednotlivými regiony. V roce 2023 byla cena povolenek v Evropské unii výrazně vyšší než ve Spojených státech, Jižní Koreji a Číně.

Evropa čelí výrazně vyšším nákladům na emise CO2. Evropská unie má nejvyšší ceny emisních povolenek, které se pohybují mezi 80 a 100 USD za tunu CO2. Ceny byly v průběhu roku poměrně volatilní.

Cena emisních povolenek v Kalifornii se pohybovala stabilně kolem 30–40 USD/mtCO2e. V Jižní Koreji byly kolem 20 USD/mtCO2e, s mírným poklesem v polovině roku a pozvolným nárůstem ke konci roku.

Nejnižší cena emisních povolenek, pohybující se kolem 5 USD/mtCO2e, zůstává stabilní po celý rok. Z tohoto srovnání je zřejmé, že náklady na emise v EU jsou výrazně vyšší než v USA, Jižní Koreji a Číně, což může mít dopad na konkurenceschopnost evropských podniků.

Vyšší ceny emisních povolenek v EU přispívají k vyšším celkovým nákladům na energie, které jsou v EU rovněž výrazně vyšší než v USA a Číně. Konkrétně, ceny elektřiny a plynu v EU jsou mnohem vyšší než v Číně a USA, což může představovat konkurenční nevýhodu pro evropský průmysl.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Alena Kratochvílová

Bc. Matěj Gregor byl položen dotaz

Je pravda, že nebudete mít ministerstvo dopravy ani průmyslu?

Čekal bych, že hlavně o dopravu budete usilovat. Jak tedy chcete bojovat proti greendealu nebo třeba za zrušení zákazu aut se spalovacími motory, ale vůbec už z povahy názvu strany něco udělat pro dopravu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tady jsou. Kdo všechno si přišel plivnout na Macinku Pavlovi pod oknem

4:44 Tady jsou. Kdo všechno si přišel plivnout na Macinku Pavlovi pod oknem

Kdo protestoval proti tomu, aby byl šéf Motoristů Petr Macinka ministrem životního prostředí? U Praž…