EXKLUZIVNĚ Návrh ČSSD: Pošleme 16,3 milionu na luxusní tenisový turnaj, kam lístek stojí až 55 tisíc korun. A to vše z vašich peněz

24.08.2017 15:21

První řada za 54 900 korun, platinový balíček za 39 900 korun, lístek 1. kategorie za 11 900 korun. A tak bychom mohli pokračovat. Ne, nejedná se o sezení s americkým prezidentem či s Billem Gatesem. Jde o 1. ročník tenisového projektu, který nese jméno sportovní legendy Roda Lavera. Ryze komerční tahák se letos bude konat v Praze a místní magistrát se rozhodl, že by turnaji pomohl. A to víc než štědře – částkou téměř 16,5 milionu korun.

EXKLUZIVNĚ Návrh ČSSD: Pošleme 16,3 milionu na luxusní tenisový turnaj, kam lístek stojí až 55 tisíc korun. A to vše z vašich peněz
Foto: repro youtube, tan
Popisek: Miroslav Černošek

Za turnajem, o kterém se v našich končinách ještě příliš neví, stojí Česká sportovní a. s. A za tou nestojí nikdo jiný než letitý sportovní manažer Miroslav Černošek. O tom, že se mu v oblasti sportu daří, svědčí především seznam osobností, které firma zastupuje. Najdeme zde finalistu Wimbledonu a dvojnásobného vítěze Davis Cupu Tomáše Berdycha, olympijského vítěze Lukáše Krpálka nebo bájnou osmašedesátku, tedy hokejistu Jaromíra Jágra. Co ale Česká sportovní a výše zmíněný Laver Cup? Jak nás upozornil jeden z vysoce postavených zástupců sociální demokracie, podporu téměř dvou desítek milionů korun pro komerční prezentaci Prahy navrhoval náměstek primátorky Krnáčové Petr Dolínek (ČSSD).

Ten na dotazy naší redakce dlouhodobě nereaguje. Celá věc došla až tak daleko, že se svolala a sešla takzvaná hodnotící komise, aby sumu posvětila. V oficiálních materiálech, které jsme exkluzivně získali, stojí, že „výsledně vylicitovaná cena za nabízené reklamní plnění se jeví jako optimálnější než cena v místě a čase obvyklá“. Za příznivým hodnocením tak komise udělala pomyslnou tečku. Jen chvíli poté vzniknul tisk. Tedy oficiální podklad pro Radu hlavního města, kde se měla pro Černoškovu společnost uvolnit nejprve suma 16 304 750 korun, posléze došlo „na akceptaci a návrh na zaplacení 10 milionů korun na LAVER CUP, který se bude konat v roce 2017“. Tisk měl i své přiřazené číslo, v tomto případě „R-26304“.

Navzdory očekávání ale doposud přijat nebyl – má k tomu dojít v úterý 29. srpna. Byl stažen a suma doposud neodešla. Když jsme už u těch žádostí o podporu, Černošek má na magistrát zřejmě násobně vyšší očekávání, než by laický divák tenisu řekl. V tabulce s názvem „sport – JŘBU -– Česká sportovní“ je totiž hned pět řádků. Celková suma (zřejmě výhradně za reklamu) by se v případě úplného souhlasu vyšplhala na hranici čtyřiceti milionů korun. V žádosti o podporu najdeme Davis Cup i Fed Cup. Například na semifinále a finále ženských týmů v letech 2018 a 2019 požaduje Česká sportovní částku 6 207 300 korun. Za co? K tomu se ještě dostaneme.

Anketa

Co by měla udělat ČSSD v prezidentské volbě?

hlasovalo: 8197 lidí
Hodnotící komise totiž navrhuje využít postup „přidělení“ peněz takzvaně v režimu JŘBU (jednací řízení bez uveřejnění). Před časem přitom na vládu ministryně Šlechtová dodala materiál, kterým se výskyt JŘBU (víceméně krajního nástroje pro přidělení zakázek) prokazatelně snížil. „Materiál potvrzuje klesající trend zadávání veřejných zakázek v jednacím řízení bez uveřejnění, a že otevřené řízení zůstává nejčastějším druhem zadávání veřejných zakázek. Jedná se o trend podporující transparentní prostředí veřejného investování,“ uvedla ministryně Šlechtová.

ParlamentníListy.cz logicky zjišťovaly, co všechno může Praha za tuto velmi vysokou cenu získat. Odpovědí bylo jako obvykle mlčení. Už v úterý jsme telefonicky a prostřednictvím SMS kontaktovali náměstka Petra Dolínka, který za návrhem stojí. Telefon nebral, na SMS nereagoval. Dále jsme oslovili společnost Česká sportovní, abychom se také zeptali, co přesně dostane hlavní město za to, když pošle přes 16 milionů korun na sportovní akci víceméně komerčního (podle Wikipedie jde o exhibici) charakteru. Komunikace ovšem po našem dotazu uvízla. Přitom to ještě zpočátku vypadalo nadějně.

Náš první dotaz v úterý zněl: „Dobrý den, mohli bychom požádat o informaci, jakou částku požadujete na reklamní plnění po Magistrátu hlavního města Prahy v souvislosti s Laver Cupem a co za případné marketingové peníze Praha získá? Děkuji.“

Odpověď přišla celkem rychle: „Přeji dobrý den, rád bych odpověděl, ale nějak otázce nerozumím. Děkuji za případné upřesnění. Karel Tejkal, P.R. manager, Česká sportovní, a. s.“

Vzápětí jsme poslali upřesnění: „Dobrý den. Podle našich informací Česká sportovní, a. s. žádá po Praze peníze na reklamní plnění Laver Cupu v rozmezí 10–16 milionů korun včetně DPH na zářijový turnaj v Praze (tisk má předkládat náměstek Dolínek). V té souvislosti bychom rádi věděli, jaké protiplnění bude Praha mít, pakliže by připustila možnost zaplatit za ‚reklamní plnění‘ této ryze komerční akce výše uvedenou sumu. Děkuji předem za Váš čas.“

A co reakce? Do čtvrtka nepřišla jediná. Ani od náměstka Dolínka, ani od společnosti, která za několikrát zmíněným turnajem stojí. Proč má tedy Praha platit? Na to neexistuje relevantní odpověď.

ParlamentníListy.cz dále oslovily několik odborníků z oblasti reklamy, aby zjistily, co si o tomto plánu myslí

Podle Romana Němce, šéfa reklamní agentury Finemedia a viceprezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK), se podobné kampaně dělají v rámci podpory cestovního ruchu. „Záleží, o jakou akci jde a kdo na ni jezdí. Jestli ta částka je adekvátní tomu, co taková reklama může přinést Praze, to opravdu nemohu posoudit,“ sdělil ParlamentnímListům.cz Němec. „Jde o to, že na takovou akci přijíždí řada lidí ze zahraničí a samozřejmě zájmem těch měst je, aby navštívili i něco jiného než tu akci jako takovou. Takže ta oprávněnost, smysluplnost si myslím, že tu je,“ upřesnil. „Spíš jde o to, jestli ty náklady jsou schopné nějakým způsobem relevantně vytvořit nějaký výkon té reklamy, aby to mělo nějaký efekt,“ dodal s tím, že se přece jenom jedná o jednorázovou akci, která trvá omezenou dobu a jde podle něj o to, jestli „návštěvnost té akce je tak velká, aby to mělo nějaký smysl“.

Podle ředitele marketingové agentury Guideline Martina Potůčka je Laver Cup ve sportovním světě mimořádnou akcí. „Už jen tím, že Praha turnaj pořádá, posílí se sama o sobě. O Praze se podle něj díky turnaji bude mluvit. „Budou tam televizní přenosy do zahraničí, živé i ze záznamu,“ sdělil ParlamentnímListům.cz Potůček. Na prezentaci Prahy coby destinace v zahraničí je podle něj Laver Cup velmi dobrou akcí. „Neumím ale odpovědět, jestli těch 16,5 milionů je moc,“ uvedl Potůček na dotaz ParlamentníchListů.cz, zda se mu cena za akci nezdá přemrštěná. „Nevím, co za to Praha dostane, a nejsem schopen v tuto chvíli spočítat přínos,“ doplnil.

„Když budu přehánět, tak 16,5 milionu za to, kdyby tam měli dvě tabule s nápisem Praha kolem tenisového kurtu, tak to je asi nesmysl. Může se ale stát, že to plnění je zajímavé a velké a že to bude vidět v těch přenosech, že budou mít nějaké spoty po světě, tak pak mi to zase úplně nesmyslné nepřijde,“ upřesnil. „Kdyby ale reklama měla být cílena jenom na návštěvníky v té hale, tak je to blbost. To ať tam dostanou, co tam dostanou, tak to je nesmysl,“ dodal.

Podle marketéra a prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK) Pavla Brabce jde o „běžnou PR strategii“. „Otázkou samozřejmě je, kolik to stojí a jaké jsou potom ony reálné výstupy,“ uvedl pro ParlamentníListy.cz. „Do byznysové reality a rozpočtu Laver Cupu sotva můžeme nahlédnout a celou věc tak nemohu detailně posoudit. Jsem však přesvědčený, že tato finanční podpora může mít pro Prahu smysl násobně vyšší než například dotační majstrštyk politické hvězdy pevného charakteru Michala Haška a Rady Jihomoravského kraje. Ti dokázali poslat po mediální masáži veřejnosti Brněnskému okruhu (respektive soukromému pořadateli závodů) podporu několika desítek milionů. Možná se tak Praha má od bodrých Moravanů ještě co učit,“ dodal.

„První řada je vždy prestižní místo. Je mnoho těch, kteří třeba tolik nefandí tenisu, ale spíše svému egu a chtějí se ukázat ve VIP zóně i v televizi. To není žádná česká specialita. Špičky byznysu, krásné dívky i politici se vždy rádi na podobných akcích ukazují a to není zadarmo,“ sdělil Brabec k tomu, že lístek do první řady Laver Cupu stojí více než 50 tisíc korun.

Kdo z pražských politiků tedy rozhodne o přidělení peněz pro tenisovou exhibici?

Adriana Krnáčová, Eva Kislingerová, Petra Kolínská, Petr Dolínek, Daniel Hodek, Irena Ropková, Karel Grabein Procházka, Libor Hadrava, Radek Lacko, Jana Plamínková a Jan Wolf.

S přispěním Jonáše Kříže

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

vedení

Pane Nachere, jste hodně výrazná osobnost a jako jeden z mála z ANO máte podle mě i schopnost se domluvit i s ostatními stranami. Proč tento váš potenciál nevyužijete a nekandidujete do vedení? Nebo to není podle vás možné, když je tam Babiš a jeho nejvěrnější? Podle mě je škoda, že vedení ANO není ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kdo se to vzalo? Fiala odjel z Bílého domu a začala „aféra“

12:40 Kdo se to vzalo? Fiala odjel z Bílého domu a začala „aféra“

O cestě premiéra Fialy do USA informovaly mezi českými médii i Novinky.cz včetně upozornění na sociá…