Havárka vlaku: Důchodce, který přežije 50 jízd, dostane přidáno, koluje. Nový vývoj

15.07.2020 14:20

Zatímco opozice z vytvoření podmínek, které vedly k již třetí srážce vlaků, viní ministra dopravy Havlíčka, podle ministra Hamáčka situace připomíná privatizaci železnic v Británii. Jak mu ale mnozí připomenuli, bouraly vlaky Českých drah. A ozval se i hlas, že reklama na České dráhy je poněkud ironická.

Havárka vlaku: Důchodce, který přežije 50 jízd, dostane přidáno, koluje. Nový vývoj
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dráhy v rámci opatření proti koronaviru zažívají omezený provoz. Vlaky nejezdí do zahraničí a hodně spojů je zrušeno
reklama

Po již třetí srážce vlaků v krátké době se z politických kruhů začala ozývat kritika ministra dopravy a průmyslu a obchodu Karla Havlíčka. „Jedno neštěstí může být chybou jednotlivce, tři srážky vlaků nedlouho po sobě jsou už ale pravděpodobně chybou systému. A není se co divit, řídit dvě ministerstva kvalitně nelze. To si musí sám ministr uvědomit, jde o lidské životy,“ mínila předsedkyně TOP 09 Markéta Adamová Pekarová.

Anketa

Jakeš zemřel. Měli by být funcionáři KSČ Štrougal a Vajnar souzeni za úmrtí na státní hranici?

12%
88%
hlasovalo: 9030 lidí
Kritika přišla také od lidovců. „Ministr dopravy nemá jezdit k nehodám vlaků, on má dělat maximum, aby k těmto nehodám nedocházelo a v tomto ohledu resortu ministerstva dopravy v posledních letech ujíždí nebezpečně vlak!“ varoval jejich předseda Marian Jurečka.

„Nechceme ministra dopravy na vedlejšák!“ vzkazoval pak Jurečkův kolega Tomáš Zdechovský Havlíčkovi. „Opakovaně se ozývají odbory ohledně systémových chyb na českých železnicích. A děje se něco? Ne, je tu další tragická srážka. Dvě ministerstva prostě kvalitně řídit nelze,“ uvedl.

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný také strašil: „To si může Karel Havlíček jezdit na místo neštěstí jak chce. Tohle bude show Andreje Babiše. Začne dělat pořádek na železnici hned ráno, tohle si Mára vychutná.. Do oběda bude zítra pořádek a jedna hlava dole. Jedno koho.“

„Já teda super ministra moc nemusím. Ale žádat jeho abdikaci, protože strojvedoucí přehlédl návěstidlo, mi přijde uhozené,“ krotil vášně a požadavky na odstoupení, které přicházely nejen od politiků, glosátor Petr Paulczyňski.

Že je takovýchto neštěstí nějak moc, si myslel ministr vnitra Jan Hamáček. „Trochu to připomíná příběh nezvládnuté privatizace britských železnic z 90. let...“ prohodil.

Leč bylo mu hned několikrát připomenuto, že se srazily vlaky neprivatizovaných Českých drah. A to i obrázkem.

Do Českých drah si kvůli nehodám rýpl i marketér z Info.cz, Tomáš Jirsa. „Mně se ta kampaň Českých drah ‚Auta stojí, vlaky jedou‘ strašně líbila. Je čas na pokračování: ‚Auta stojí, vlaky boří‘.“

„Nový vládní bonus pro seniory. 50 jízd vlakem zcela zdarma a navíc ti, co přežijí, dostanou vyšší penzi,“ přisadil si komentátor Info.cz Schmarcz.

A se zajímavou připomínkou přišel Jan Beránek, reportér ČT. „V roce 2017 se u Českého Brodu taky málem srazily vlaky, dokonce se to tehdy stalo dvakrát během tří dnů. A u té druhé mimořádnosti byl podle všeho stejný strojvedoucí, který tam včera umřel. Tehdy skvělou reakcí zabránil čelnímu střetu s Leo Expressem.“

Jak se uvádí v tiskové zprávě, generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda svolal v ranních hodinách jednání vedení organizace v souvislosti se včerejší srážkou dvou vlaků u Českého Brodu. Události posledního týdne a jejich průběžná šetření ukazují na alarmující počet lidských pochybení. Generální ředitel dnes písemně vyzve dopravce k větší důslednosti, školení a kontrolám svých zaměstnanců. Stejně tak apeluje na zaměstnance Správy železnic.

„Výzvou dopravcům nehledám ani neukazuji na viníky. Probíhají nezávislá šetření, která vyhodnotí příčiny, případná rizika a potřebná nápravná opatření. Při současném zabezpečení české železnice, a to i v případě koridorových tratí, sehrává a bude i nadále v budoucnu sehrávat lidský faktor v celém procesu velmi významnou roli,“ vysvětluje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a doplňuje: „Co můžeme udělat okamžitě, je apel na všechny zúčastněné strany v rámci železnice. Dopravci musí důsledně a pravidelně kontrolovat své zaměstnance. Předpisy jsou jasně dané a jejich dodržování je základní, zcela nezbytný krok pro fungování železniční dopravy. Stejně důrazná doporučení půjdou i zaměstnancům Správy železnic.“

Jedním z prvních opatření pro snížení možného pochybení lidského faktoru bude mimořádná změna jízdního řádu 2019/2020 k 15. srpnu 2020, která zavede ohlašovací povinnost ve všech dopravnách na všech tratích provozovaných podle předpisu D3, kde je provozovatelem dráhy Správa železnic.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: kas
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Václav Klaus skončil karanténu. Je v pořádku. A pomstil se

9:00 Václav Klaus skončil karanténu. Je v pořádku. A pomstil se

Václav Klaus je zdravý, úspěšně se zbavil covidu a byla mu ukončena izolace. Exprezident se vrací do…