Po již třetí srážce vlaků v krátké době se z politických kruhů začala ozývat kritika ministra dopravy a průmyslu a obchodu Karla Havlíčka. „Jedno neštěstí může být chybou jednotlivce, tři srážky vlaků nedlouho po sobě jsou už ale pravděpodobně chybou systému. A není se co divit, řídit dvě ministerstva kvalitně nelze. To si musí sám ministr uvědomit, jde o lidské životy,“ mínila předsedkyně TOP 09 Markéta Adamová Pekarová.
Jedno neštěstí může být chybou jednotlivce, tři srážky vlaků nedlouho po sobě jsou už ale pravděpodobně chybou systému. A není se co divit, řídit dvě ministerstva kvalitně nelze. To si musí sám ministr uvědomit, jde o lidské životy.
— Markéta Adamová (@market_a) July 14, 2020
Myslím na všechny zraněné a jejich rodiny.
„Nechceme ministra dopravy na vedlejšák!“ vzkazoval pak Jurečkův kolega Tomáš Zdechovský Havlíčkovi. „Opakovaně se ozývají odbory ohledně systémových chyb na českých železnicích. A děje se něco? Ne, je tu další tragická srážka. Dvě ministerstva prostě kvalitně řídit nelze,“ uvedl.
Ministr dopravy nemá jezdit k nehodám vlaků, on má dělat maximum, aby k těmto nehodám nedocházelo a v tomto ohledu resortu @min_dopravy v posledních letech ujíždí nebezpečně vlak!
— Marian Jurečka (@MJureka) July 14, 2020
Nechceme ministra dopravy na vedlejšák! @KarelHavlicek_
— Tomáš Zdechovský (@TomasZdechovsky) July 15, 2020
Opakovaně se ozývají odbory ohledně systémových chyb na českých železnicích. A děje se něco? Ne, je tu další tragická srážka.
Dvě ministerstva prostě kvalitně řídit nelze. https://t.co/EtT1IJcATk
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný také strašil: „To si může Karel Havlíček jezdit na místo neštěstí jak chce. Tohle bude show Andreje Babiše. Začne dělat pořádek na železnici hned ráno, tohle si Mára vychutná.. Do oběda bude zítra pořádek a jedna hlava dole. Jedno koho.“
To si může @KarelHavlicek_ jezdit na místo neštěstí jak chce. Tohle bude show @AndrejBabis . Začne dělat pořádek na železnici hned ráno, tohle si Mára vychutná.. Do oběda bude zítra pořádek a jedna hlava dole. Jedno koho.
— Pavel Novotný (@PavelNovotnak) July 14, 2020
„Já teda super ministra moc nemusím. Ale žádat jeho abdikaci, protože strojvedoucí přehlédl návěstidlo, mi přijde uhozené,“ krotil vášně a požadavky na odstoupení, které přicházely nejen od politiků, glosátor Petr Paulczyňski.
Že je takovýchto neštěstí nějak moc, si myslel ministr vnitra Jan Hamáček. „Trochu to připomíná příběh nezvládnuté privatizace britských železnic z 90. let...“ prohodil.
Děkuji všem složkám IZS, které zasahují u železniční nehody u Českého Brodu. Bohužel podobných neštěstí je v poslední době nějak moc. Trochu to připomíná příběh nezvládnuté privatizace britských železnic z 90. let...
— Jan Hamáček (@jhamacek) July 14, 2020
Leč bylo mu hned několikrát připomenuto, že se srazily vlaky neprivatizovaných Českých drah. A to i obrázkem.
Co to tu melete o britských železnicích?
— J.M. (@JM16545930) July 15, 2020
České dráhy:
majitel Ministerstvo dopravy České republiky (100 %)
ČD Cargo: 100 % dcerka Českých drah
Správa železnic: státní organizace
Závěr: Státními úředníky mizerně řízený dopravní komplex.
Co to, s odpuštěním, melete? Na státní trati se srazí vlaky dvou státních dopravců a vy tu rozumbradujete o privatizaci?
— Tramvaják pražský (@Tramvajak_Praha) July 15, 2020
U Perninku opět ČD na trati SŽ, za nedostatečné zabezpečení trati taky může privatizace?
Nehledejte zase chyby všude kolem, hledejte systémová řešení. Dík.
— Andrej Poleščuk (@andpolescuk) July 15, 2020
Do Českých drah si kvůli nehodám rýpl i marketér z Info.cz, Tomáš Jirsa. „Mně se ta kampaň Českých drah ‚Auta stojí, vlaky jedou‘ strašně líbila. Je čas na pokračování: ‚Auta stojí, vlaky boří‘.“
Mě se ta kampaň Českých drah „Auta stojí, vlaky jedou“ strašně líbila. Je čas na pokračování.
— Tomáš Jirsa (@tomasjirsa) July 15, 2020
„Auta stojí, vlaky boří.“
„Nový vládní bonus pro seniory. 50 jízd vlakem zcela zdarma a navíc ti, co přežijí, dostanou vyšší penzi,“ přisadil si komentátor Info.cz Schmarcz.
A se zajímavou připomínkou přišel Jan Beránek, reportér ČT. „V roce 2017 se u Českého Brodu taky málem srazily vlaky, dokonce se to tehdy stalo dvakrát během tří dnů. A u té druhé mimořádnosti byl podle všeho stejný strojvedoucí, který tam včera umřel. Tehdy skvělou reakcí zabránil čelnímu střetu s Leo Expressem.“
Ty paradoxy. V roce 2017 se u Českého Brodu taky málem srazily vlaky, dokonce se to tehdy stalo dvakrát během tří dnů. A u té druhé mimořádnosti byl podle všeho stejný strojvedoucí, který tam včera umřel. Tehdy skvělou reakcí zabránil čelnímu střetu s @LeoExpressEU... @CT24zive pic.twitter.com/8HwOx0LAvT
— Honza Beránek (@JTBcz) July 15, 2020
Jak se uvádí v tiskové zprávě, generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda svolal v ranních hodinách jednání vedení organizace v souvislosti se včerejší srážkou dvou vlaků u Českého Brodu. Události posledního týdne a jejich průběžná šetření ukazují na alarmující počet lidských pochybení. Generální ředitel dnes písemně vyzve dopravce k větší důslednosti, školení a kontrolám svých zaměstnanců. Stejně tak apeluje na zaměstnance Správy železnic.
„Výzvou dopravcům nehledám ani neukazuji na viníky. Probíhají nezávislá šetření, která vyhodnotí příčiny, případná rizika a potřebná nápravná opatření. Při současném zabezpečení české železnice, a to i v případě koridorových tratí, sehrává a bude i nadále v budoucnu sehrávat lidský faktor v celém procesu velmi významnou roli,“ vysvětluje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a doplňuje: „Co můžeme udělat okamžitě, je apel na všechny zúčastněné strany v rámci železnice. Dopravci musí důsledně a pravidelně kontrolovat své zaměstnance. Předpisy jsou jasně dané a jejich dodržování je základní, zcela nezbytný krok pro fungování železniční dopravy. Stejně důrazná doporučení půjdou i zaměstnancům Správy železnic.“
Jedním z prvních opatření pro snížení možného pochybení lidského faktoru bude mimořádná změna jízdního řádu 2019/2020 k 15. srpnu 2020, která zavede ohlašovací povinnost ve všech dopravnách na všech tratích provozovaných podle předpisu D3, kde je provozovatelem dráhy Správa železnic.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kas