Meziroční pokles průmyslové výroby činí 6,4 procenta. Častečně je to dané tím, že oproti loňskému červnu bylo o jeden pracovní den méně, ale i po odečtení tohoto vlivu je to stále propad o 3,8 procenta.
Podle analytika IGN Jakuba Seidlera, kterého oslovily Lidové noviny, červnová čísla zaostala za očekáváním. To může hrát roli v dalším rozhodování firem, navíc když už v průmyslových firmách došlo k mírnému propouštění.
Podle Seidlera se na propadu projevily především zahraniční vlivy. Zejména zpomalování německé ekonomiky, na kterou je ta česká výrazně navázána. Vliv má i nejistota kolem brexitu a obchodní válka USA s Čínou.
Nejpodstatněji se propadá automobilový průmysl, jádro české průmyslové výroby. Pokles výroby zaznamenaly všechny automobilky, nejvíce Škoda, celých osm procent.
Ekonomka Hana Lipovská na Facebooku upozorňuje, že propad automobilového průmyslu je záležitostí celého světa. V Německu se za první pololetí měl propadnout o 12 procent, v Číně se dokonce prodeje některých značek (třeba Fordu) propadly o závratných 27 procent. V Indii či na Slovensku, kde mnoho automobilek postavilo své továrny, tyto továrny propouštějí.
V Česku podle Lipovské automobilový průmysl sám vytváří 9 procent HDP, takže jeho pokles má potenciál stáhnout do recese celou ekonomiku.
Do toho se stále častěji mluví o „soumraku automobilů“. V Německu podle Lipovské už celkem otevřeně, u nás o tom padají zatím spíše ojedinělé výroky typu vzkazu Martina Bursíka, že Pražané už si nekoupí žádné nové naftové auto.
„Tentokrát by se ovšem jednalo o uměle vytvořenou krizi sektoru z čirého aktivismu, hlouposti a vypočítavosti,“ dodává k tomu Lipovská.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav