Hrozí státu miliardová arbitráž kvůli mýtu? Tahanice pokračují

2. 8. 2019 10:27

Ministerstvo dopravy a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) podaly kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS) v kauze mýtného. Brání se tak rozsudku Krajského soudu v Brně, který v červenci vyhověl žalobě společnosti Kapsch a zakázal uplatňovat smlouvu mezi ministerstvem dopravy a konsorciem CzechToll a SkyToll na provoz mýtného systému od letošního prosince.

Hrozí státu miliardová arbitráž kvůli mýtu? Tahanice pokračují
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově
reklama

Stěžující strany chtějí, aby kasační stížnost měla odkladný účinek, řekl ČTK mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Ke stížnosti se následně přidal i CzechToll. Podle Kapsche jde však jen o zdržování celého dění kolem mýta.

Úmysl podat kasační stížnost oznámil již v červenci ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), včera na podání upozornila Česká televize. Ministerstvo následně stížnost potvrdilo. "S rozhodnutím Krajského soudu v Brně nesouhlasíme, je tedy naší povinností náš postoj hájit," řekla ČTK mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

"Podali jsme ji současně s ministerstvem," uvedl Švanda. Ke kasační stížnosti se přidalo také vítězné konsorcium z mýtného tendru CzechToll/SkyToll miliardáře Petra Kellnera. Ať už spory o mýto dopadnou jakkoliv, jedinou jistotou je, že stát za mýto zaplatí několikrát. Pokud výsledek výběrového řízení protlačí silou, což v současnosti dělá, čeká ji s jistotou ze strany rakouské společnosti Kapsch mezinárodní arbitráž a zaplacené miliardy za zmařenou investici. Tvrdohlavé chování státních úřadů proto už překvapuje také nejednoho nejen opozičního politika, kteří se ptají, kdo bude pokutu platit a kdo za ni bude zodpovědný. 

„Kasační stížnost je legální opravný prostředek, který ale nemá odkladný účinek na výkon rozsudku. Soud pravomocně rozhodnul, že mýtná smlouva mezi ministerstvem dopravy a CzechTollem byla loni uzavřena v rozporu s předběžným opatřením, a je tedy od počátku neplatná,“ zdůrazňuje David Šimoník, mediální poradce Kapsch.

„Touto stížností chtějí oba subjekty pouze získat čas, aby naplnily jednoduchý scénář – zdržovat až do spuštění nového systému, kdy už budou moci prohlásit, že se sice staly určité protiprávnosti, ale už nejdou efektivně napravit.“

Anketa

Čeští senioři prý podléhají tzv. ,,dezinformacím". Je to bezpečnostní hrozba?

8%
92%
hlasovalo: 18472 lidí
„O odklad vykonatelnosti rozsudku požádal ÚOHS i ministerstvo dopravy Nejvyšší správní soud už v případě našeho prvního vítězného rozsudku z půlky května. A přestože jim soudci NSS nevyhověli, antimonopolní úřad rozsudek stejně nevykonal. Oba subjekty veřejné moci se rozhodly raději destruovat právní stát, jen aby nemusely uznat, že v minulosti udělaly chyby,“ upozorňuje David Šimoník z Kapsche.

Kapsch podal proti postupu a rozhodnutí ÚOHS již dvě žaloby. V první požadoval znovu prošetřit námitky směřované k ÚOHS proti podmínkám mýtného tendru. Jde například o námitku, která se týkala porušování zásady rovného zacházení. V tomto případě Krajský soud v Brně Kapschi vyhověl v květnu. ÚOHS podal kasační stížnost, která není dosud vyřešená. Návrh na odkladný účinek NSS zamítl a Kapsch v pondělí podal další žalobu proti nečinnosti ÚOHS.

Ve druhém sporu, kterého se týká i včerejší kasační stížnost, Krajský soud v Brně také vyhověl žalobě Kapsche, v níž se domáhal toho, aby ÚOHS znovu přezkoumal smlouvy státu s konsorciem SkyToll a CzechToll a zakázal plnění smlouvy.

Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll uspělo ve sledovaném mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Na pozici správce mýta tak má na konci roku vystřídat společnost Kapsch.

"Kapsch vybudoval a posledních 13 let provozuje mikrovlnný systém za řádově 30 miliard korun. CzechToll poskytne modernější systém na širší síti silnic a dálnic a jeho desetiletý provoz za 7,2 miliardy. S ohledem na jednoduché porovnání cen je nejvyšším zájmem České republiky, aby byl mýtný systém společnosti CzechToll spuštěn," řekl v červenci ČTK mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.

Tato čísla ale také zásadně Kapsch rozporuje.

„Zástupci CzechTollu účelově matou veřejnost. V uváděných částkách nějak pozapomněli na miliardy za výstavbu toho nového a zbytečného mýtného systému, když už má stát jeden v majetku. Zapomněli také na 1,25 miliardy korun za půlmilion palubních jednotek, když stejný počet těch funkčních stát vyhodí do koše. Nezapočítali ani 3 až 7 miliard korun (dle NKÚ) za likvidaci stávajícího mýtného systému. Nejvýhodnější alternativou pro stát tak bylo a je zůstat u provozování stávajícího státního mýtného systému, který již daňoví poplatníci zaplatili a který bez dalšího může vybírat mýto příštích deset let o miliardy levněji, než je nabídka CzechTollu,“ říká David Šimoník a dodává: „Buď je Česko nejbohatší stát na světě, takže může každých deset let vyhodit do koše funkční a moderní mýtný systém a postavit místo něj nový, nebo jde o miliardovou zlodějnu za bílého dne.“

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, průběžně modernizovaný systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: pas
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

,,Lžou vám. Není to jen tak." Ivan Langer u Soukupa šokoval občany, pokud jde o virus

10:12 ,,Lžou vám. Není to jen tak." Ivan Langer u Soukupa šokoval občany, pokud jde o virus

Ředitel TV Barrandov Jaromír Soukup si do svého studia pozval bývalého ministra vnitra Ivana Langera…