Na české železnice by se mohli dostat další soukromí dopravci, pokud se odstraní dotace z rychlíkových tratí, na kterých je možné jezdit i bez dotací. Jedná se zejména o trať z Břeclavi přes Brno, Prahu do Ústí nad Labem. Bez dotací by zde chtěl podnikat především RegioJet od roku 2014. Jančura ovšem požaduje, aby po vstupu jeho společnosti odešly České dráhy.
Na trase Ostrava-Olomouc-Krnov stát doplácí 225 korun za kilometr
„Pokud bude zájem, aby České dráhy na této trati jezdily i po vstupu RegioJetu, ať přijdou o dotace už nyní,“ navrhl Jančura v rozhovoru s e15.cz. S ministrem kvůli tomu bude jednat znovu za dva týdny.
Pouze na trase Ostrava-Olomouc-Krnov bylo vypsáno výběrové řízení na provozování železničního spojení. Nedávno také vyšlo najevo, že se jedná o nejztrátovější trať. Stát zde doplácí 225 korun za ujetý kilometr. Zveřejnění dotací se navíc ministerstvo i České dráhy dlouho bránily.
Aktuální tendr ale poslouží jako projekt, podle kterého se budou liberalizovat i ostatní spojení na železnici.
Stát nekoupí pozemky od ČD za miliardy
Ministr dopravy Stanjura po schůzce s Jančurou prohlásil, že stát nebude od Českých drah kupovat pozemky pod kolejemi za miliardy korun. ČD je získaly bezplatně, ale chtěly je zpeněžit až za 12 miliard korun.
„Hledáme cesty jak to udělat jinak, než modelem, který tady byl v minulých letech, tedy prodejem za odhadní nebo tržní cenu,“ vysvětlil Stanjura. O možném řešení pak rozhodne vláda.
Podnikatel Jančura to ocenil. Poukázal na to, že pozemky pod kolejemi jsou naprosto bezcenné.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vfe