Jurečku políbila předvolební víla. Rázná žena se zkušeností ze supermarketu odkryla národu všechny fígle s potravinami

09.03.2017 22:54

Kupujeme stejně kvalitní potraviny jako na Západě, nebo horší? Zeptala se moderátorka Michaela Jílková v pořadu Máte slovo. A začalo to jiskřit...

Jurečku políbila předvolební víla. Rázná žena se zkušeností ze supermarketu odkryla národu všechny fígle s potravinami
Foto: ReproFoto: ČT
Popisek: Pořad Máte slovo Michaely Jílkové.

Moderátorka Michaela Jílková před kamerami České televize proti sobě postavila ministra zemědělství Mariana Jurečku (KDU-ČSL), ústředního ředitele Státní zemědělské a potravinářské inspekce Martina Klanicu, viceprezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Pavla Mikošku, ředitele pro korporátní záležitosti společnosti Nestlé Česko Vratislava Jandu, paní Stanislavu Kanamüllerovou a obchodníka Pavla Dufka.

Chtěla slyšet, zda jsou naše potraviny opravdu tak nekvalitní, nebo je to lež a Češi, Moravané a Slezané se nemají čeho bát. Jurečka začal zostra. „V některých případech je český občan diskriminován tím, že je klamán. Je klamán v etické a morální oblasti. Zatím se to považuje za normální a my se to snažíme změnit,“ vypálil člen vlády.

Mikoška okamžitě oponoval, že na českém trhu je k dostání asi 60 tisíc výrobků. V poslední době bylo testováno asi šedesát výrobků, tedy jedno promile, a asi u 20 z nich bylo zjištěno, že se liší od německých výrobků. Podle Mikošky takový průzkum není příliš vypovídající. Ředitel Nestlé pro Česko a Slovensko Janda doplnil, že čeští spotřebitelé dlouho upřednostňovali cenu před kvalitou. Teď se trend pomalu obrací a Češi se prý stále více zajímají o kvalitu.

Pana ministra asi políbila předvolební víla

Paní  Kanamüllerová stála u pultíku a nevěřícně kroutila hlavou. „Ono je to všechno krásné. Např. u pana Jurečky se mi zdá, že ho teď políbila předvolební víla a on se probudil. Prosím vás, já když nakoupím jogurt v Německu, tak když do něj ponořím lžičku, tak vytáhnu jahodu, v českém jogurtu najdu marmeládu. Všichni by si měli uvědomit, že Češi si za svoje nízké platy nemohou dovolit dát českým zemědělcům 35 korun za malej jogurt,“ hřímala. 

Janda oponoval, že potraviny se skutečně mohou lišit, ale je to především tím, že se liší chutě lidí. „Kupříkladu u kávy Nestlé vyrábí pro Česko kávu, která se složením liší od kávy v Německu, jenže je současně třeba říct, že receptura kávy prodávané v Česku je stejná jako u kávy ve Švýcarsku. Je to snad tím, že Švýcaři nemají peníze? Já si to nemyslím,“ kroutil hlavou Janda.

Kanamüllerová se obrátila na ministra Jurečku. Za prodej levnějších výrobků v Česku mohou podle dámy do značné míry politici, kteří dopustili, že například čeští důchodci mají tak málo peněz, že si prostě mohou dovolit nakupovat jen ty nejlevnější výrobky. Na dražší výrobky prostě nemají peníze. V Německu jsou prý volby jak kvalitnější, tak levnější.

Proč sem taháte potravinový nacionalismus?

Obchodník Dufek prý postupem času zjistil, že Češi se orientují zásadně podle ceny. Co je v akci, to frčí. Co není v akci, to se moc nekupuje. A zaráží ho i jiná věc. Paní Kanamüllerová před kamerou operovala s pojmy „český výrobek a německý výrobek“. „Já nevidím důvod do toho tahat ten potravinový nacionalismus,“ kroutil hlavou.

Agrární analytik Petr Havel sedící v publiku se mu to pokusil stručně vysvětlit. „My nejsme dostatečně dobří patrioti. Většina zemí je hrdá na výrobky svých zemědělců a my se spíš snažíme tlačit na cenu. My musíme tlačit české výrobky, protože to je ve světě standard,“ apeloval na hosty, ale i na diváky. Tady bylo několikrát řečeno, že máme drahé potraviny. Vážení přátelé, nemáme. České potraviny jsou kvalitní a relativně levné,“ doplnil.

Obchodníci se prý dostali do slevové pasti. Leccos se prodává v akci a řetězce pomalu přicházejí na to, že už nemají kam klesat. Dá se tedy říci, že prodejci tlačí na ošizení výrobků, aby je mohli prodávat za nižší ceny.

Ve studiu znovu zaznělo, že by občané měli hledat kvalitu, a ne jen nízkou cenu. Mikoška kontroval, že obchodní řetězce v Německu jsou v lepším postavení než obchodní řetězce v Česku. Když český řetězec drží asi 20 procent trhu, prodává výrobky asi dvěma milionům lidí. Když tentýž řetězec drží 20 procent trhu v Německu, obsluhuje asi 16 milionů lidí, takže v konečném důsledku má nižší náklady.

Jurečka radil velkým řetězcům: Pište do letáků, že tyhle firmy platí v Česku daně

Ke slovu se znovu dostal i ministr Jurečka a udeřil na obchodní řetězce. „Proč řetězce tlačí na cenu? Proč do toho letáku nenapíšou, jak dalekou cestu musel ten výrobek urazit? Proč tam neinformují o kvalitě a čerstvosti toho výrobku? Proč se neinformuje o tom, že ten a ten výrobek prodává český výrobce, který zaměstnává české lidi a platí v Česku daně,“ rozohňoval se Jurečka.

Ve studiu se sice hosté dovolávali kvality potravin, ale maloobchodník Dufek přidal ještě jednu rovinu celého problému. „Já totiž mám pocit, že se tady blížíme k určitému státnímu paternalismu, kde se nařizuje, co by se mělo vyrábět, kdo by to měl kupovat a za kolik,“ kroutil hlavou pan Dufek.

Paní Kanamüllerová doporučila ministrovi, aby se podíval na zoubek maržím u obchodníků. „Já bych se tu obrátila na pana ministra Jurečku. Proč se těm diskontům nesáhne na jejich marže,“ zeptala se. A vysloužila si potlesk.

Ministr prozradil, že za poslední dva roky se ceny mléčných výrobků snížily asi o 30 procent, zatímco ceny mléčných výrobků v obchodech klesly asi o sedm procent. „Tady je třeba ptát se proč,“ zaznělo z úst pana ministra. Občanům doporučil, aby se orientovali alespoň podle jednoduchých log, jako jsou Klasa nebo biopotravina. Tato loga mohou být určitým indikátorem kvality. Jednou za čas by se ale nakupující přece jen měli podívat na etiketu výrobku a přečíst si, co vlastně kupují.   

Slovo znovu dostala paní Kanamüllerová, která divákům vysvětlila, jak se zařizují slevy v obchodech. „Víte, jak se dělají slevy v diskontu? Já jsem tam pracovala, já to vím. To se nakoupí za dva tisíce, v obchodě se to zdraží na tři tisíce a najednou přijde akce, která to zase zlevní na dva tisíce. Prosím vás, to ve skutečnosti není žádná sleva. Já jsem to dělala, já o tom leccos vím,“ nešetřila ostrými náboji na závěr.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Jděte do prde*e! Vy jděte do prde*e!“ Agrese v ČT. Sochař Černý se „pral“ s kurátorkou

10:25 „Jděte do prde*e! Vy jděte do prde*e!“ Agrese v ČT. Sochař Černý se „pral“ s kurátorkou

Spor o umístění stíhaček Spitfire s motýlími křídly na fasádě pražského obchodního domu Máj vyústil …