Kapsch vyzývá Ministerstvo dopravy, aby neprodleně upustilo od protiprávního jednání, kterým ohrožuje „kyberbezpečnost“ českého mýtného systému

28.06.2017 12:00

Kapsch Telematic Services spol. s r. o. znovu vyzývá Ministerstvo dopravy, aby bezodkladně přestalo vydávat citlivou dokumentaci ke stávajícímu mýtnému systému třetím subjektům. Firma k tomu stát poprvé vyzvala ve čtvrtek minulý týden.

Kapsch vyzývá Ministerstvo dopravy, aby neprodleně upustilo od protiprávního jednání, kterým ohrožuje „kyberbezpečnost“ českého mýtného systému
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Ministerstvo se totiž rozhodlo už v rámci probíhajícího kvalifikačního kola mýtného tendru vydávat prakticky komukoliv na požádání kompletní technickou dokumentaci k živému mýtnému systému. „Rozdávají na USB discích více než 70 tisíc stran citlivé dokumentace komukoliv, kdo si o ně požádá. To je nelogické, nedomyšlené a krajně hazardní,“ říká Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která státu ručí za bezvadný provoz mýta do konce roku 2019. 

Dodatky k mýtným smlouvám z léta 2016 řešily tuto otázku naprosto přesně – Kapsch souhlasil, že citlivé informace o živém systému budou zpřístupněny až kvalifikovaným uchazečům, a to pouze k nahlédnutí v zabezpečeném režimu například formou „data roomu“. V době zvýšeného počtu hackerských a teroristických útoků po světě tak Ministerstvo dopravy ohrožuje nejen kyberbezpečnost vlastního mýtného systému, ale porušuje i platnou smlouvu s firmou Kapsch. 

Elektronický mýtný systém je klasifikován jako významný informační systém státu, protože shromažďuje strategická data, osobní údaje občanů, ale i uživatelů zpoplatněných komunikací z celého světa. 

Současný postup Ministerstva dopravy a jeho poradce zásadně narušuje bezpečnost mýtného systému. „Být hackerem, který si chce vydělat a poškodit stát, už netrpělivě stojím frontu před ministerstvem a bez problémů se dostanu k bezprecedentním přístupovým datům,“ upozorňuje na rizika Karel Feix. 

Kapsch je nucen podniknout k ochraně systému, který státu přináší každoročně miliardy korun, veškeré možné právní kroky včetně stížnosti k Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) či podnětu k Národnímu bezpečnostnímu úřadu (NBÚ). Podle Feixe bude Kapsch, pokud se nezastaví tento masivní únik citlivých dat o stávajícím mýtném systému, moci nadále jen obtížně garantovat bezpečnost mýtného systému a jeho bezporuchový provoz pro další roky. 

Přístupem státu dochází kromě prolomení bezpečnosti důležitého systému také k porušení smlouvy, kterou Ministerstvo dopravy uzavřelo se společností Kapsch. Firma přistoupila na mýtné dodatky, které řešily zpřístupnění dokumentace k systému, jen za podmínky maximálně zabezpečeného zacházení s ní. Takto dochází k širokému ohrožení zdárného provozu mýta, za které ručí právě Kapsch a jeho subdodavatelé. Kapsch podle generálního ředitele počítá s tím, že bude ministerstvem lacině nařčen z komplikování výběrového řízení. 

„Je ale nemyslitelné, abychom k tomu mlčeli a pak jako provozovatel nesli spolu s daňovými poplatníky důsledky nedobře připraveného tendru,“ vysvětluje šéf Kapsche Karel Feix. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Aby nám EU neuchvátili extrémisti.“ Nerudová prozradila, proč chce do Bruselu

11:22 „Aby nám EU neuchvátili extrémisti.“ Nerudová prozradila, proč chce do Bruselu

Jednotná v rozmanitosti. Motto, které EU používá už od roku 2000. Je ale i po 24 letech jednota skál…