Ke zlepšení ovzduší jsou podle ekologů nutné daně z uhlí či limity

08.11.2018 19:31

Řešeními pro snížení znečištění ovzduší v ČR jsou podle nevládních organizací vyšší daně z uhlí, splnění limitů pro uhelné elektrárny a nerozšiřování těžby na velkolomu Bílina. Ve společné tiskové zprávě to dnes uvedly Hnutí Duha, Frank Bold, DejchejBrno a Zelený kruh. Spravedlivé by podle ekologů bylo stanovit sazbu daně na úroveň ceny emisní povolenky, která ve středu podle webu Carbon Pulse činila 18,62 eura (zhruba 480 korun) za tunu oxidu uhličitého vypuštěnou do atmosféry. Hnutí dodalo, že by měla být stanovena nižší počáteční sazba, jež by se postupně zvyšovala.

Ke zlepšení ovzduší jsou podle ekologů nutné daně z uhlí či limity
Foto: Archiv
Popisek: Ilustrační foto

„Průmysl i ekologické organizace se shodují, že bez vyšší energetické daně na uhlí se nepohneme. Vyšší daň bude motivovat k odchodu od uhlí a její výnosy v tom budou lidem pomáhat. Nyní je na řadě česká vláda, aby zvýšení prosadila. Zatím kolem tohoto nutného kroku chodí jako kolem horké kaše. Stejně jako stále ze strany vlády nezaznělo, jestli prosadí uzavření starých a nepotřebných uhelných elektráren a ty ostatní donutí plnit nové limity pro znečišťování, nebo jestli dostanou zase výjimky,“ uvedl ve zprávě programový ředitel Hnutí Duha Jiří Koželouh.

Ekologové také navrhují reformu tzv. kotlíkových dotací, kterou dnes připustil i ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Třetí výzva, kterou resort společně se Státním fondem životního prostředí ČR spustí příští rok, by mohla zcela vynechat kotle na uhlí. Ministerstvo se chce nově zaměřit i na nízkopříjmové skupiny obyvatel v Moravskoslezském kraji a nabídnout jim bezúročné půjčky na část kotle, kterou platí sami.

Na úrovni měst je podle nevládních organizací důležité schválit regulační řády pro smogové situace, podporovat rozvoj udržitelných forem dopravy či novelizovat pravidla pro vznik nízkoemisních zón. Zároveň navrhují zajistit vyvedení tranzitní dopravy z obydlených oblastí a rozšířit mýtné pro kamiony na silnice všech tříd.

Brabec dnes kromě možných změn v kotlíkových dotacích zmínil jako již využívaná opatření proti znečištění ovzduší například přísnější pravidla pro kontrolu aut s dieselovým motorem, jež platí od října. MŽP se podle něj také podílí na podpoře alternativní dopravy. Řešit chce také zejména s Polskem přeshraniční přenos znečištění.

V Česku je na dvoudenní návštěvě eurokomisař pro životní prostředí, námořní záležitosti a rybolov Karmenu Vella. Ve středu jednal s premiérem Andrejem Babišem (ANO), dnes měl schůzku se zástupci ministerstev i nevládními organizacemi. Cílem byla diskuse o znečištění ovzduší a urychlení možných řešení v jednotlivých členských státech.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

21:20 Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

Jakmile je něco samozřejmého, tak je to vždycky něco, u čeho se musíme zastavit. „Protože tím se nám…