Maďaři berou české Skyfoxy ve velkém. Osm strojů už mají, další přijdou v roce 2028

25.11.2025 12:40 | Monitoring

Na vodochodském letišti bylo v polovině listopadu pořádné rušno. Zatímco na ranvej majestátně dosedl brazilský transportní kolos Embraer C-390 se zástupci maďarské armády, prakticky ve stejnou dobu se vydaly opačným směrem tři české proudové L-39 Skyfox. Maďarsko tak má nyní už osm nových „čtyřicetdevítek“ z Aera Vodochody. A český letecký průmysl opět ukazuje, že rozhodně nepatří do muzea.

Maďaři berou české Skyfoxy ve velkém. Osm strojů už mají, další přijdou v roce 2028
Foto: Aero Vodochody
Popisek: L-39

V druhé polovině listopady odletěly z vodochodského letiště tři letouny L-39 Skyfox ke svému zákazníkovi do Maďarska. V úterý 18. listopadu se na cestu vydaly první dva stroje, třetí Skyfox odletěl na vojenskou základnu v Kecskemétu následující den dopoledne. Tím se počet dodaných letadel pro maďarské letectvo zvýšil na osm.

První tři letouny L-39 Skyfox byly maďarským vzdušným silám předány už na konci května letošního roku, další dva stroje odletěly z Vodochod v září. Zbývající čtyři letouny z celkového počtu dvanácti budou dodány v roce 2028.

Aero Vodochody podepsalo smlouvu s Velitelstvím maďarských obranných sil v květnu 2022. Kontrakt zahrnuje dodání dvanácti letounů L-39 Skyfox, z toho osm ve výcvikové a čtyři v průzkumné konfiguraci. Součástí smlouvy jsou také dodávky pozemního vybavení, simulátorů a kompletního pozemního výcvikového systému. Nejde tedy o pouhý prodej „holých“ letadel, ale o dodávku ucelené schopnosti, která zahrnuje jak leteckou techniku, tak komplexní výcvikové zázemí.

Anketa

Bojíte se, že Andrej Babiš jako premiér okrade stát ve svůj prospěch?

hlasovalo: 3811 lidí
„Dodávka dalších tří letounů L-39 Skyfox do Maďarska potvrzuje, že český letecký průmysl umí dlouhodobě dodávat špičkové produkty armádám členských států NATO. Pro Aero je to jasný důkaz, že strategie postavená na vlastním cvičném a taktickém letounu funguje,“ uvedl v tiskové zprávě Lukáš Hora, External Relations & Communications Manager AERO Vodochody AEROSPACE.

Samotnému procesu předání Skyfoxů maďarským vzdušným silám předchází několik formálních kroků. V následujících dnech po příletu probíhá na letecké základně v Kecskemétu přejímka letounů přímo u zákazníka. Kontroluje se splnění všech technických parametrů, požadavků pro provoz letounů i soulad se smlouvou a aliančními standardy. Teprve poté se stroje plně zařadí do výcviku a dalších úkolů maďarského letectva.

Embraer C-390: „návrat domů“ na místo, kde vznikají jeho části

Vodochody ale v listopadu nežily jen Skyfoxy. Na letišti přistál také vojenský víceúčelový Embraer C-390 se zástupci maďarské armády. Symbolicky se tak vrátil „domů“. Právě v Aeru se totiž už několik let vyrábějí významné strukturální části tohoto letounu.

Ve Vodochodech vznikají pevné náběžné hrany křídel, dveře, nákladová rampa i zadní část trupu C-390. Maďaři tak přiletěli strojem, jehož klíčové části mají český původ, na letiště, odkud současně do jejich země odlétají nové české cvičné a průzkumné stroje.

„Když na naše letiště přistane Embraer C-390, je to v jistém smyslu návrat domů. Vidíte hotový letoun, ale víte, že jeho důležité části vznikly právě tady ve Vodochodech. A ve stejný okamžik z téže ranveje startují naše Skyfoxy k zahraničnímu zákazníkovi. To je konkrétní obrázek toho, co znamená český letecký průmysl v praxi,“ říká k návštěvě maďarského C-390 Lukáš Hora.

Skyfox: od výcviku pilotů až po průzkumné a taktické mise

L-39 Skyfox je moderní víceúčelový letoun schopný pokrýt široké spektrum úkolů – od základního a pokračovacího výcviku pilotů až po taktické a průzkumné mise. Aero jej představuje jako nejefektivnější stroj ve své třídě, dostupný v západní i východní konfiguraci a certifikovaný podle předpisů EU a NATO.

Skyfox je koncipován jako všestranná technologická platforma, která propojuje moderní simulační technologie a pozemní výcvikové systémy. Český cvičný letoun nabízí spojení nové avioniky, výkonného proudového motoru a vynikajících letových vlastností. Díky tomu je vhodný pro všechny fáze výcviku pilotů letounů čtvrté a páté generace, ale také pro průzkumné činnosti a taktické mise, například při spolupráci s různými pozemními složkami armády.

„Skyfox není jen nástupce legendárního Albatrosu, ale plnohodnotná, moderní technologická platforma. Umí výcvik, průzkum i taktické mise a je plně kompatibilní s požadavky EU a NATO. Maďarsko tím získává stroj, který obstojí v prostředí současných i budoucích bojových systémů,“ dodává Hora.

Sto let tradice, tisíce letadel, stovky stále ve vzduchu

AERO Vodochody AEROSPACE se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních i vojenských letadel. Je největším leteckým výrobcem v České republice a zároveň jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero dlouhodobým partnerem řady armádních letectev a patří ke klíčovým hráčům na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny.

Za sto let své existence vyrobilo Aero přibližně 11 tisíc letounů. Stovky z nich stále létají – například legendární L-39 Albatros dodnes slouží u desítek vojenských provozovatelů a v řadě akrobatických a demo týmů. Právě na tuto tradici nyní navazuje nová generace v podobě L-39 Skyfox, se kterou se Aero profiluje jako lídr světového trhu s proudovými cvičnými letadly.

V civilním letectví Aero spolupracuje s největšími světovými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech. Nejde tedy jen o výrobu a montáž leteckých celků, ale také o jejich vývoj, konstrukci a dlouhodobou technickou podporu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Karel Výborný

MUDr. Jiří Mašek byl položen dotaz

Uprchlíci

Pane Mašku, moc děkuji za to, že jste reagoval na můj dotaz, ale asi jsme se nepochopili. Mě zajímalo jaký bude váš přístup k uprchlíkům z Ukrajiny teď, a to jak už k těm, co tu jsou, a že jich je i těm, kteří zde budou chtít získat azyl?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Diskuse obsahuje 9 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Zločiny, koncentráky, občanská válka. Co může nastat s Ukrajinci. V Česku

13:15 Zločiny, koncentráky, občanská válka. Co může nastat s Ukrajinci. V Česku

Analytik Štěpán Kotrba pro ParlamentníListy.cz odpovídá na otázku, co by bylo s Ukrajinci, kdyby již…