Ministr Žák se s tím nepáře: Když ředitel špatně hospodaří, tak ho prostě odvolám

02.08.2013 19:19

Ministr dopravy Zdeněk Žák si během několika dnů ve funkci získal přezdívku „Rusnokův sekerník“. Rázný přístup, s jakým řeší hromadící se problémy resortu, vyvrcholil odvoláním ředitele Českých drah. V pořadu Interview v České televizi ujistil, že pokud někdo bude svůj úřad vykonávat špatně, vůbec nebude váhat s jeho vyhazovem.

Ministr Žák se s tím nepáře: Když ředitel špatně hospodaří, tak ho prostě odvolám
Foto: Hans Štembera
Popisek: Bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák.

Na pondělí si ministr dopravy pozval šest ředitelů státních firem, působících v oblasti dopravy. Nechtěl však prozradit, které z nich čeká osud šéfa Českých drah Petra Žaludy, jehož vyhodil v úterý. „Když budu vidět, že ten ředitel hospodaří s penězi daňových poplatníků špatně, tak tu personální změnu prostě udělám,“ řekl ministr Žák.

Například k činnosti Správy železničních dopravních cest má prý ministr spoustu připomínek. „Zdá se mi, že s těmi penězi by ten efekt mohl být mnohem, mnohem větší, jen by to chtělo mít pod čepicí,“ uvedl  Žák.

Nechce však paušálně vinit vedení firem. „Já si ale nemůžu být jist, do jaké míry je to selhání managmentu a do jaké míry je to vina neschopnosti státu, jako tomu bylo třeba u nešťastné dálnice D1,“ připomněl. „My máme pořád tendenci říkat, že zlé jsou ty firmy,“ dodal ministr. Přitom pro něj prý bylo nejhroznější, když mu zástupci firem říkali, že ony by to zvládly o polovinu rychleji, ale stát jim to komplikuje.

„Je to jednoznačně vina státu, který zde nastavil naprosto zvrácená, patologická pravidla, podle nichž se těm firmám vyplatí ty stavby protahovat a prodlužovat,“ připomíná ministr. Hlavní důvod Žák vidí v lidech, kteří před ním vykonávali funkci ministra. Ti se prý více zabývali velkou politikou než správou resortu a jednáním s firmami. To Rusnokova vláda hodlá změnit. „Pupkem světa pro nás bude občan a jeho národní zájem,“ ujistil trochu nadneseně Žák.

Rusnokova vláda do svého programového prohlášení zařadila i stavbu kanálu Odra-Labe-Dunaj, který má jako oblíbené téma i prezident Zeman. Důvodů, proč vláda tuto stavbu prosazuje, je prý několik. „Je to například jedna z posledních velkých dopravních staveb, na kterou můžeme přivést opravdu velké evropské peníze. Podívejte se, jak hospodářsky významnou stavbou se stal Baťův kanál, který je proti této stavbě zcela miniaturní,“ připomněl.

Je však prý třeba ohlídat, aby tuto stavbu někteří nevyužili jako zajímavou příležitost k naplnění vlastní kapsy. „Odstrašujícím příkladem je třeba megalomanský projekt stěhování nádraží v Brně, kde stále všichni hledají dvacet miliard a nikdo je nemůže najít,“ připomněl ministr.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jav

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbláznili se. Ta drzost! Mezi Bartošem a Dostálovou to vřelo

12:50 Zbláznili se. Ta drzost! Mezi Bartošem a Dostálovou to vřelo

Karel Havlíček se kroutil „jako špína nad kanálem“. Šéf Pirátů Ivan Bartoš se v nedělní Partii na CN…