Mýto pro auta na německých silnicích by podle hraničních regionů ohrozilo mezistátní spolupráci

27.09.2014 21:20

Dobře rozvinutá spolupráce česko-německých příhraničních oblastí by mohla utrpět tržnou ránu. Důvodem je projednávání mýtného pro osobní vozy na německých silnicích. Nelíbí se to Severočechům, respektive celému společenství evropských hraničních regionů. Ty o tom jednaly v Polsku, jak informoval český jednatel Euroregionu Krušnohoří.

Mýto pro auta na německých silnicích by podle hraničních regionů ohrozilo mezistátní spolupráci
Foto: Hans Štembera
Popisek: Doprava - ilustrační foto

Německá spolková republika chce zavést mýtný systém pro osobní automobily možná na všech německých silnicích, i když poslední signály hovoří o mírnější vizi. Asociace evropských hraničních regionů, která zahrnuje 170 evropských lokalit, má k tomuto záměru silně negativní postoj.

Česko lobbuje proti mýtnému v Německu

Pracovní společenství evropských hraničních regionů (AGEG) proto v září na svém shromáždění v polském Rzesów přijalo usnesení proti záměru německého ministerstva dopravy. ParlamentníListy.cz o tom informoval český zástupce František Bína, jednatel Euroregionu Krušnohoří/ Erzgebirge. „Dosud sice nebyl předložen žádný konkrétní návrh zákona, přesto považuje AGEG za potřebné již nyní vyjádřit v této záležitosti své stanovisko,“ podotkl pro ParlamentníListy.cz.

Několik desetiletí se podle jeho slov usiluje o vyrovnání zaostávání hraničních regionů s ostatními a dosáhlo se v tomto ohledu řady úspěchů za pomoci evropských i místních finančních prostředků. „Zavedení mýtného na všech německých silnicích by bylo pro budoucnost kontraproduktivní. Směřovalo by proti rozvoji přeshraniční spolupráce a znamenalo by pro ni velkou překážku,“ říká František Bína, který žije v Ústeckém kraji poblíž hranic s Německem.

Česko-německé vztahy jsou vzorem i mimo kontinent. Nebrzděte evropskou integraci

Podle posledních informací by se nakonec mýtné pro řidiče osobních aut v Německu mělo vztahovat jen na dálnice a na silnice prvních tříd. Společenství hraničních regionů AGEG požaduje, aby se v aktuálním projednávání zohlednily požadavky a cíle přeshraničních regionů. „Přeshraniční spolupráce tak, jak se v Evropě již rozvinula, má své počátky v začátku padesátých let na německých hranicích. Stala se vzorem práce pro mnohé další hraniční regiony v Evropě i na jiných kontinentech. Takové opatření, jakým je zavedení mýtného systému, by bylo diskriminační a znamenalo by krok vzad pro evropskou integraci,“ vysvětluje jednatel euroregionu.

V tomto smyslu požádala AGEG německou vládu, aby toto téma s ohledem na hraniční regiony ještě jednou plně zvážila.

Asociace evropských hraničních regionů (AGEG) vznikla v roce 1965. Nejdůležitějším partnerem v 70. a 80. letech byla Rada Evropy. Silné kontakty vybudovala rovněž s Evropskou komisí, Evropským parlamentem, Radou evropských obcí a regionů (CEMR) a samotnými hraničními regiony. Je registrovanou asociací se sídlem v Gronau ve Spolkové republice Německo. Od svého založení v roce 1971 se postupně rozrůstala a v současnosti zastupuje více než 170 hraničních regionů po celé Evropě (členů i příznivců).

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lucie Bartoš

Tomio Okamura byl položen dotaz

Nemáte krátkou paměť?

Když se ohlédnete do naší minulosti, tak spousta lidí, včetně mužů raději emigrovala, než aby šla bojovat nebo se podřídili režimu. A myslím, že by se stejně zachovala řada lidí i teď a je to pochopitelné. Opravdu myslíte, že je to důvod k tomu ukončit podporu Ukrajině? A vy byste ty bojeschopné Ukr...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tím se Fiala nepochlubil. Drahý účet za energie. Češi zaplatili nejvíc

4:44 Tím se Fiala nepochlubil. Drahý účet za energie. Češi zaplatili nejvíc

Prvenství v rámci všech členských zemí Evropské unie si vydobyla za druhé pololetí minulého roku Čes…