NKÚ také našel až stoprocentní rozdíly mezi cenami v katalogu SŽDC a u dodavatelů. SŽDC na svém webu tvrdí, že uvedená čísla jsou nepřesná. Jaké jsou přesné údaje, ale správa neuvedla, data uvedená NKÚ prý nyní analyzuje.
„Při výběru dodavatelů omezuje SŽDC počet možných uchazečů příliš tvrdými kvalifikačními požadavky. Například pro zakázky v předpokládané hodnotě dva až pět milionů korun požadovala, aby dodavatel prokázal objem zakázek provedených v předešlých třech letech v hodnotě 50 milionů,“ uvedla Málková. Zadávacích řízení se tak většinou zúčastnili jen tři až čtyři uchazeči. Zmíněných 50 milionů je však podle SŽDC maximální hranicí, která se upravuje podle povahy konkrétní zakázky. Samotný požadavek na objem odvedených prací v oboru má být zárukou, že se daná firma umí na železnici pohybovat a nenaruší bezpečnost provozu, uvedla správa.
Více než 56 % zakázek si rozdělila pouhá 3 % ze všech dodavatelů
V registru veřejných zakázek bylo podle NKÚ evidováno za dané období dohromady 1 304 zakázek SŽDC za 9,3 miliardy korun, na kterých se podílelo 223 dodavatelů. Více než 56 procent zakázek si ale rozdělilo jen sedm firem, tedy pouhá tři procenta ze všech dodavatelů. I hodnota zakázek, které těchto sedm dodavatelů získalo, byla vysoká – činila 49 procent celkové hodnoty všech tendrů, tedy 4,6 miliardy.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam, čtk