Ministr Fischer už obdržel od svých kolegů z ostatních resortů požadavky na rozpočet pro příští rok. Řekli si ovšem o desítky miliard navíc, které přesahují možnosti rozpočtu. Fischer z toho prý ale nervózní není, je připraven se všemi ministry jednat. Počítá se sumou pěti miliard navíc pouze pro Ministerstvo dopravy, ačkoli ještě bude chtít znát konkrétní projekty, na které mají peníze směřovat.
Investicemi do budování infrastruktury chce Fischer podpořit růst ekonomiky. Vznikne tak podle něj příležitost pro oživení sektoru malých a středních firem, které jsou převážně české.
Schodek musíme udržet
Ačkoli Fischer kritizuje svého předchůdce Miroslava Kalouska (TOP 09) za to, že resort pod jeho vedením zabil ekonomický růst, chce na něj navázat udržením schodku pod tříprocentní hranicí HDP. Rozdíl zde prý ale je. "Nejsme tak omezení, abychom nepodpořili třeba odblokování prostředků evropských regionálních programů. Nejsme tak omezení, abychom nepodpořili snižování cen energie," vypočítává ministr.
Jan Fischer
Cestu, jak udržet podíl schodku na HDP pod třemi procenty, vidí v tom, že stát ušetří sám na sobě, na chodu ministerstev, na jejich podřízených organizacích a podobně. Zároveň je prý nutné dobře odhadnout růst.
Jednou z možností je také "proinvestování se z krize", a to i za cenu půjček, jak o tom mluví premiér Jiří Rusnok. Fischer mu dává za pravdu. "Myslím, že půjčování za těchto okolností není nic od ďábla. Obsluha dluhu samozřejmě běží, dluhopisové programy běží solidně za výnosu, který je velmi dobrý. Obstojíme i v porovnání s evropskými velikány. Jsem přesvědčený, že to vydrží," říká.
Pořádek v dozorčích radách
Co nejdříve se chce Fischer vrhnout také do personálních změn. Má program změn v dozorčích radách podniků, za které ministerstvo zodpovídá. Dozorčí rady prý nechce zmasakrovat, ale chce v průběhu září zefektivnit jejich fungování a do konce roku sepsat pravidla hry, jak se stát má k těmto podnikům chovat.
Jediné, co jej v tomto směru prý omezuje, je usnesení vlády. Podle něj je povinen konzultovat návrhy s premiérem, což by prý ale udělal tak jako tak.
V hledáčku je také dozorčí rada ČEZ a pochybnosti o bývalém šéfovi Martinu Romanovi, který je podezřelý z manipulací se zakázkami. "Především si monitoruji, jak funguje dozorčí rada, nejen Martin Roman. A podle toho přijdu s návrhem. Rozhodneme v září," dodává Fischer.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: adr