Někdo asi zapomněl, že české mýto patří státu a ne rakouské firmě Kapsch. Ťok se prý chystá vyhodit do koše osm miliard

16.06.2017 8:39

Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na nového správce mýtného systému. Během deseti let plánuje za jeho provoz utratit 29 miliard korun. Na včerejším setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Uchazeči o účast v tendru na správu systému po roce 2019 budou nyní mít dva měsíce na to, aby se o obří zakázku přihlásili.

Někdo asi zapomněl, že české mýto patří státu a ne rakouské firmě Kapsch. Ťok se prý chystá vyhodit do  koše osm miliard
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Zájemci mohou využít stávající síť mýtných bran, nebo navrhnout zcela nový systém. Dále je součástí soutěže požadavek na rozšíření silnic první třídy z nynějších 230 na 1140 kilometrů. Toto rozšíření kritizovali v minulosti kamionoví dopravci, Asociace krajů nebo samotní uchazeči o zakázku.

Podle Ťoka ale skutečnost, že plán kritizují jak provozovatelé mikrovlnné, tak i satelitní technologie, znamená, že vypsaná soutěž nebude zvýhodňovat žádnou z technologií. Ministr se rovněž nebojí, že síť mýtných bran zůstane do budoucna nevyužita. Uchazeči tento systém podle něj zapojí do svého technologického řešení.

Pokud by se tak ale nestalo, z neoficiálních jednáních s Nejvyšším kontrolním úřadem (NKÚ) vyplývá, že to nebude považováno za nehospodárné nakládání s majetkem státu, uvedl.

Kapsch: Stát se vypsáním mýtného tendru chová nehospodárně

Podle ředitele stávajícího správce systému, společnosti Kapsch, Karla Feixe právě toto ale ministerstvo dopravy dělá. „Ministerstvo investuje do stávajícího systému další peníze, aktuálně se upravuje za 300 milionů korun na evropskou mýtnou službu.Proto nevěřím, že by například NKÚ nepovažoval vypnutí systému v hodnotě osmi miliard korun za plýtvání penězi daňových poplatníků,“ uvedl Feix. Společnost se podle něj do výběrového řízení přihlásí a věří, že bude jedním z favoritů. Odhadovanou cenu Feix označil za příliš vysokou a požadavky ministerstva za nehospodárné.

„Ministerstvo dopravy tímto zadáním tendru rezignovalo na roli řádného hospodáře. Místo, aby stanovilo využití stávajícího systému jako podmínku, dalo ji uchazečům jen jako možnost. Ministerstvo nyní investuje do stávajícího systému další peníze, aktuálně se upravuje za 300 milionů korun na evropskou mýtnou službu. Proto nevěřím, že by například NKÚ nepovažovalo vypnutí systému v hodnotě 8 miliard korun za plýtvání penězi daňových poplatníků,“ řekl Karel Feix.

Řídí ANO opravdu stát jako firmu?

„Nastavení tendru směřuje k postavení nového satelitního mýtného systému a vyhození stávajícího mýta do koše. Ministr dopravy si ale zřejmě neuvědomil, že mýto je státu a nikoliv Kapsche. Směřuje k vypnutí systému, který s nízkými náklady a rekordní účinností 99,7 % vybírá mýto přes deset let bez jediného výpadku.

Hnutí ANO vždy tvrdilo, že bude stát řídit jako firmu. Nedovedu si představit, že by kdekoliv na světě soukromá firma zahodila vlastní funkční mýtný systém jen proto, aby se zavděčila nějakým komerčním zájmům, kritizuje mýtný tendr Karel Feix, ředitel Kapsche.

„Stát s námi loni v rámci dodatků tvrdě vyjednával o maximálním otevření systému, aby se mohl kdokoliv zúčastnit tendru na provoz systému stávajícího bez zvýhodnění Kapsche. Pak vypíše tendr, který vede ke znehodnocení investice státu. Prohlášení pana ministra, že rozšířit mýtné na silnice nižších tříd museli, aby nebyli napadeni, že připravují tendr pro Kapsch, považuji za absurdní. Tendr na provozování stávajícího systému by byl otevřený vítězství jakékoliv další z velkých evropských mýtných firem. Ministerstvo raději ohnulo podmínky tendru v neprospěch daňových poplatníků, jen aby uspokojilo něčí komerční zájmy.

Tendru se samozřejmě zúčastníme, protože zakázek za tak nesmyslně vysokou cenu 29 miliard korun se v Evropě nevypisuje mnoho. Jako globální lídr budeme i v tomto výběrovém řízení jedni z favoritů, máme největší počet referencí a zkušeností se všemi technologiemi. My se samozřejmě pokusíme maximálně využít stávající investici, i když vidíme, že se stát rozhodl bez ohledu na ekonomické hledisko a vlastní zájmy pro satelitní mýto,“ prohlásil pro ParlamentníListy.cz v souvislosti s právě vypsaným výběrovým řízením na nového provozovatele českého mýta Karel Feix.


 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: jav

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Hnus se valí dál. „Babiš na Národní“ má pokračování

13:30 Hnus se valí dál. „Babiš na Národní“ má pokračování

Premiér Andrej Babiš na svém facebooku sdílel fotografii z pražské Národní třídy, kde ještě za tmy v…