Především Michale Morris ve své knize A jde se na to upozorňuje, že 20. století bylo epochou neuvěřitelné nezodpovědnosti. Nikdo už nechtěl být odpovědný ani za svůj vlastní osud, ani za své zdraví. Pokud člověk onemocněl, byla to zátěž. A tak se problém měl vyřešit co nejrychleji – za pomoci pilulek, skalpelů nebo laseru…
"Jenomže neexistuje pilulka k navození štěstí. To spolu se spokojeností může vzejít jen z nás samotných. Nepomáhá nám k tomu ani materiální přebytek, ani shromažďování a vlastnění stále více věcí,“ konstatuje Morris, který na sebe upozornil před pár lety světovým bestsellerem s názvem Co nesmíte vědět. Jak dodává, 20. století bylo taktéž určováno zpátečnickými despoty hladovějícími po moci.
Monarchy a diktátory vystřídali bankéři
"Nejprve monarchy, pak levicovými a pravicovými diktátory a nakonec velkým kapitálem: vlivnými bankéři. Ti již nemusejí bojovat s pomocí armád, ale hospodářskými a ekonomickými zbraněmi. Bohužel všichni ti diktátoři ovlivňovali mimo jiné například také školství, některé informace se zamlčují nebo překrucují a překrucovaly, takže se rozhled lidstva stále více omezuje a zmenšuje. K tomu všemu spotřebováváme stále víc energie a elektrického proudu, plýtváme cennými zdroji, vyrábíme víc odpadů – i když máme k dispozici technologie i znalosti k sestrojení přístrojů, jež by vydržely věčně,“ uvádí dál Morris. A my víme, že žádný výrobek dnes nijak dlouze nevydrží. Na místě je tedy se ptát - proč?
"Produkty, které se vyráběly před dvaceti a třiceti lety, byly podstatně kvalitnější a měly delší životnost než cokoli z toho, co si pořizujeme v obchodech nyní. Průmysl záměrně vyrábí odpad,“ nemilosrdně konstatuje Michael Morris. Pokud se vám to zdá hodně přitažené za vlasy, věřte, že našel, že celý tento jev má i svůj odborný termín: záměrné zastarávání. A historie toho sahá o několik desetiletí zpět.
"24. července 1924 založili zástupci firem Osram, Philips, International, Tungsram a další podnikatelé v Ženevě akciovou společnost Phoebus. Došlo k dohodě, že těmito firmami vyráběné žárovky měly namísto 2500 hodin svítit pouhých 1000 hodin. Cíl byl jasný – zvýšit tím obrat,“ připomněl spisovatel.
Levné výrobky zvyšují prodej. A také zisky... Že se brzy rozbijí? (Zatím) nevadí
Od té dob průmysl podle něj dál již i pod vlivem globalizace produkuje veteš. Odůvodňuje se to tím, že se levné výrobky lépe prodávají. "Jak by ne, když většina spotřebitelů záhy pozná, že všechny toustovače bez ohledu na jejich cenu či značku fungují na stejném principu a pokazí se plus minus po stejné době. Když si někdo pak chce dát přístroj opravit, zjistí, že je vyroben záměrně tak, aby se už oprava nevyplatila,“ uvádí se také mimo jiné v knize A jde se na to.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Hechtová