Vyšetřovatelé z amerického úřadu pro bezpečnost dopravy za hlavní příčinu nehody považují pochybení a špatné proškolení pilota Zacharyho Russella, z jehož profesní složky vyplynulo, že nikdy neabsolvoval cvičení v přistávání na horském hřebenu pro vrtulník, který osudný večer pilotoval. Dlouhé vyšetřování prokázalo, že před nehodou nebyl vrtulník nikterak poškozen.
Každý rok měl pilot Russell podle předpisů podstoupit přezkoušení pro situaci s nechtěnými meteorologickými podmínkami při letu podle přístrojů. Takové školení však splnil 14 měsíců před nehodou, uvádí server iROZHLAS.cz.
Dalším zásadním pochybením, které mohlo negativně ovlivnit Rusellovo pilotování, byl jeho nejbližší spolupracovník, kterým je podle předpisů lyžařský instruktor. Ten by měl s pilotem koordinovat místa přistávání a vzletů a identifikovat možná rizika.
Podle amerických vyšetřovatelů byl však lyžařský instruktor v době nehody pod vlivem drog, konkrétně amfetaminu a kokainu. „S ohledem na hladiny naměřené v jeho krvi byl vedoucí lyžařský průvodce pravděpodobně ovlivněn účinky drog v době nehody,“ stojí ve zprávě.
Drogy byly zjištěny i u druhého lyžařského průvodce, který před adrenalinovým sportem zřejmě užil marihuanu. Stopy psychoaktivní látky THC v krvi vedly vyšetřovatele k závěru, že ji užil, ale že v době nehody už „nebyl výrazně ovlivněn účinky“.
Záchrana zříceného vrtulníku, která mohla rozhodnout o životě Petra Kellnera, který nehodu přežil, ale zemřel v důsledku několika hodin čekání na pomoc, se zpozdila pochybením dvou firem – té, která provozovala adrenalinovou aktivitu, a firmy vlastnící letoun.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Natálie Brožovská