„Jsem přesvědčen, že sazby stanovené pro rok 2017 jsou přiměřené,“ uvedl Roman Strejček, předseda představenstva OSA. Podle jeho slov navíc nejde o „zdražování“ v pravém slova smyslu. „Navýšením sazeb chceme pouze zmírnit pokřivení trhu, který historicky platí nejnižší sazby v porovnání se zahraničím. Není žádný důvod k tomu, aby se autorům hudby dostávalo v České republice nižší míry ochrany práv, než je běžné v drtivé většině zemí Evropské unie,“ dodal Strejček.
Zároveň naznačil, že OSA bude i do budoucna přemýšlet o tom, jak pro autory zajistit ještě větší balík peněz. „Autoři hudby v ČR inkasují historicky jedny z nejnižších autorských odměn v Evropě. Např. v Maďarsku nebo Chorvatsku platí uživatelé za rozhlasové a televizní přístroje autorům hudby až 8krát vyšší sazby než v České republice. Autoři hudby budou však i po navýšení sazeb OSA až o 50 % na rok 2017 nadále inkasovat jedny z nejnižších sazeb v Evropě,“ vysvětluje v tiskové zprávě Ochranný svaz autorský.
„OSA jako odpovědný správce práv hudebních autorů je povinen hájit práva a zájmy autorů způsobem obvyklým v zahraniční, zejména pak v evropském hospodářském prostoru. OSA na území České republiky nezastupuje pouze domácí autory hudby, ale na základě recipročních smluv více jak 1 milion hudebních autorů z celého světa. Na základě těchto smluv máme povinnost zajistit přiměřený výběr odměn i pro zahraniční autory,“ naznačil Roman Strejček další plány na zdražování autorských poplatků.
Proč má OSA vydělávat stovky milionů?
S tím však nesouhlasí například senátor Ivo Valenta, který se v poslední době stal nejhlasitějším kritikem praktik, které jsou spojeny s vybíráním a rozdělováním autorských poplatků. „Nikdo nechce autory připravit o zaslouženou odměnu. Ale zároveň se nemůžeme smířit s tím, jak netransparentně se vybírá a rozděluje dnes téměř 1 miliarda Kč na autorských poplatcích. OSA si dělá, co chce, skokově zdražuje, sjednává neprůhledné smlouvy, autorské odměny rozděluje podle prapodivných tabulek, kterým nikdo nerozumí. Přitom my všichni platíme autorské poplatky povinně ze zákona a stát nás tak nutí, abychom financovali také netransparentní kolektivní správce autorských práv. Proč? Vždyť to nedává vůbec žádný smysl a je třeba tento systém změnit,“ reagoval senátor Ivo Valenta, který byl zvolen do Senátu za Stranu soukromníků ČR.
Letošní zásadní zdražení autorských poplatků by tak pro OSU mohlo znamenat, že za rok vybere možná až 1,5 miliardy Kč. „A protože si OSA z vybraných poplatků nárokuje svoji provizi, znamená to, že si tento jakoby neziskový spolek vydělá třeba i 200 milionů Kč. Kdo si tyto peníze rozděluje? Jakému účelu slouží? A proč se na tyto štědré odměny má skládat každý živnostník, který si ve svém podniku pustí rádio?“ nevěřícně kroutí hlavou senátor Valenta.
Do Senátu míří „bič na OSU“
Posvítit si na OSU chtěli také poslanci. Místopředseda Sněmovny a předseda STAN Petr Gazdík navrhoval mimo jiné zastropování zdražování autorských poplatků. Sněmovna se však v prosinci zasekla na diskusi o rozpočtu a nestihla projednat příslušnou novelu autorského zákona. „OSA tak mohla zdražit podle svého původního plánu a některé sazby navýšila až o polovinu. To pokládám za skandální,“ zlobí se senátor Valenta, který více než rok připravoval „bič na OSA“.
„Nejdříve jsem chtěl pomoci jen folkloristům, aby neplatili z lidových písniček autorské poplatky. Když jsem však nahlédl pod pokličku praktik OSA, zjistil jsem, jaký je v této oblasti příšerný stav. Zadal jsem proto rozsáhlou právní analýzu, vyslechl jsem zkušenosti desítek lidí, uspořádal kulaté stoly a opakovaně o tom diskutoval s řadou odborníků. Výsledkem je můj legislativní návrh, který jsem připraven předložit v Senátu během projednávání autorského zákona,“ popsal Valenta s tím, že kromě odstranění řady neduhů navrhuje zřídit specializovaný dozorový orgán, který konečně donutí kolektivní správce autorských práv chovat se transparentně.
Senát by měl autorský zákon projednávat na konci února.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Barbora Richterová