Podezřelý tendr SŽDC: Prý zvítězí jen předem určené firmy

08.04.2012 9:25

Součástí dvacetikilometrové železniční trati Plzeň-Rokycany je i čtyřkilometrový tunel u Ejpovic v ceně osmi miliard korun. Státní investor Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na tuto zakázku vypsal sice soutěž, ale podle webu Aktuálně.cz vyhovuje jen dvěma firmám - Metrostavu a OHL. SŽDC ovšem naopak tvrdí, že soutěž, která byla vypsána 14. února, bude čistá.

Podezřelý tendr SŽDC:  Prý zvítězí jen předem určené firmy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak

Ze zadávací dokumentace, kterou má Aktuálně.cz k dispozici, vyplývá, že veřejná soutěž na modernizaci dvacetikilometrové železniční trati Plzeň-Rokycany favorizuje stavební firmy Metrostav a OHL.

Jak je to možné? Kvalifikační předpoklady totiž připouštějí účast firem s obratem osm miliard za poslední tři roky. A to z tuzemských stavebních firem splňují jen kromě OHL a Metrostavu ještě Strabag, Eurovia, Skanska a Hochtief. Jenže podle zjištění Aktuálně.cz pouze Metrostav se svou dceřinou firmou Subterra plní všechny další referenční podmínky.

Jde o to, že přihlásit do soutěže se smí pouze firma, která v posledních pěti letech prováděla podzemní práce za tři miliardy korun a také postavila železnici s tunelem nejméně za jednu a půl miliardy a navíc má zkušenosti s ražbou nejméně dvou kilometrů drážních tunelů.

„Předpokládáme vícestupňový kontrolní mechanismus, a proto se žádných nekalých praktik neobáváme," ujistil však k výběrovému řízení pro Aktuálně.cz mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Aktuálně k celému tendru ovšem zdůrazňuje, že jde o první velkou dopravní zakázku, která byla vypsána od léta 2010, kdy ministerstvo dopravy a podřízené státní firmy převzaly Věci veřejné.

Zadávací dokumentaci si vyzvedlo přes třicet zájemců

Co se týče této konkétní zakázky, tak zadávací dokumentaci na modernizaci trati Plzeň-Rokycany si zatím vyzvedlo celkem přes třicet zájemců. Své nabídky mají odevzdat do konce května.

OHL ani Metrostav se nechtějí k případnému zájmu o modernizaci trati Plzeň-Rokycany vyjadřovat. „Lituji, ale problematiku veřejných soutěží zásadně nekomentujeme," dodal k tomu mluvčí Metrostavu František Polák.

Aktuálně.cz připomnělo, že v posledních pěti letech se na železnici dokončily dva tunely: šestisetmetrový tunel v Mostech u Jablunkova – ten prorazily Subterra a OHL - a pětisetmetrový tunel v Olbramovicích. Ten razily firmy Subterra a Eurovia.

„Za drážní tunel jde označit i pražské metro. Před čtyřmi lety dokončily čtyřkilometrovou trasu z Ládví do Letňan Metrostav, Subterra a Skanska,“ píše k tomu také web.

Dokumenty musí dodat v češtině

Co se týče silničních tunelů, tak tam se staví jenom dva s cenou přes tři miliardy. Konkrétně jde o pražský tunel Blanka, kde zakázku získal Metrostav. „Ten se rozdělil se Subterrou a OHL o brněnské tunely Dobrovského,“ dodal Aktuálně.cz s důrazem na to, že tak podmínky tendru v Česku dokonale plní pouze Metrostav a také Subterra.

Navíc ale mají zájemci konkrétně na stavbu dvacetikilometrové železniční trati Plzeň-Rokycany další povinnost. Jde o to, že zájemce musí během šibeniční lhůty tří měsíců dodat v češtině celkem třináct složitých dokumentů a dokladů o certifikaci, včetně například výkresové dokumentace a materiálů o zkouškách kvality.

Zahraniční zájemce ale podle Aktuálně.cz může odradit ještě další poznámka v dokumentaci. Český investor totiž navíc uvádí, že stavba musí být dokončena do srpna 2015, aby ji vůbec bylo možné proplatit z evropských dotací.



Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: olb

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Strana hulvátů a dobytků, rétorika jak od K. H. Franka. Tady nejde jen o jednoho čičmundu z Jesenice, varuje Petr Žantovský. Další důkaz mu poskytlo Šafrovo forum

7:36 Strana hulvátů a dobytků, rétorika jak od K. H. Franka. Tady nejde jen o jednoho čičmundu z Jesenice, varuje Petr Žantovský. Další důkaz mu poskytlo Šafrovo forum

TÝDEN V MÉDIÍCH Komunisté častovali své odpůrce mnoha ošklivými výrazy, ale o podřezávání sviní se n…