Policie zasahovala ve firmě bratří Šuškových. Jenže to je pouze konec příběhu. Naše pátrání skončilo až ve Švýcarsku

10.12.2020 18:03

Server VysokáHra.cz ve středu jako první upozornil na policejní zásah, k němuž došlo v sídle Ostravských opraven a strojíren (OOS). Podle zmíněného webu se detektivové NCOZ mají zajímat o podnikání bratří Šuškových, o nichž redakce PL opakovaně informovala v souvislosti s jejich v minulosti výnosným podnikáním na ČD Cargo.

Policie zasahovala ve firmě bratří Šuškových. Jenže to je pouze konec příběhu. Naše pátrání skončilo až ve Švýcarsku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Policejní vůz, ilustrační foto

Podle informací redakce serveru byl na místě viděn i advokát vlastníka Mario Hanák. Ten kromě bratří Šuškových ve sporu s ČD Cargo zastupuje mimo jiné i lihového zločince Radka Březinu, který si odpykává 13letý trest za pančování alkoholu. Zásah v OOS by mohl rovněž souviset s provozováním společnosti  Vagonka Louny, která spadá  do portfolia obou bratří. Zde dochází v posledních dvou měsících k propouštění a snižování úvazků, jelikož nový majitel nebyl schopen zajistit zakázky. Také o tom PL informovaly.

Naší redakci se kromě těchto zjištění podařilo získat další informace, jež ukazují na mnohem širší pavučinu vztahů a byznysu, než se doposud vědělo.

Podnikání ostravské skupiny Rail Invest, do které patří mimo jiné Ostravské opravny a strojírny (OOS) nebo Traťová strojní společnost, provází dlouhodobě řada podivností. Podle veřejně dostupných informací má tato skupina údajně závazky ve výši skoro šesti miliard korun, přičemž astronomický dluh se táhne skoro 10 let. 

Anketa

Pojedete na Vánoce k příbuzným?

41%
54%
hlasovalo: 13631 lidí

Ústředním bodem byznysu bratrů Šuškových je právě společnost Rail Invest.

Společnost Rail Invest již od počátku vzbuzovala zájem médii. Byla založena  2. prosince 2007 advokáty Karlem Ležatkou a Vítem Rybářem, jak píše portál Rail Target, tak notářský záznam doručili rejstříkovému soudu až za rok od založení společnosti, a sice 18. prosince 2008. “Skupinu Rail Invest však provází i další nejasnosti. Účetní závěrky za léta 2011 až 2016 byly do sbírek rejstříkového soudu založeny až v červenci a srpnu 2017. Už jen zveřejnění s takovýmto odstupem vzbuzuje pochybnosti o věrohodnosti vykazovaných dat,” uvádí web dále.

Společnost Rail Invest byla založena ve stejný den jako společnost Financial Fund, kterou tehdy založili titíž právníci. Tato společnost byla předmětem zájmu médií, neboť od státního podniku ČD Cargo získala miliardovou zakázku. A majitele nebylo možné dohledat. 

Seznam akcionářů Rail Investu byl zveřejněn až na konci roku 2012. To, že  drží akcie bratři Šuškové, se zjistilo ze zápisu z valné hromady. Podle výroční zprávy za rok 2018, jež byla na portál justice.cz doručena v červenci letošního roku, ačkoli by se standardně měla dodat do listopadu 2019, firma neprovádí žádnou obchodní činnost a veškeré příjmy jsou příjmy z úroků.

Podle informací z účetní závěrky víme, že v roce 2018 společnost vykázala podíly v ovládaných osobách ve výši 8,159 miliardy korun, které představovaly její celková aktiva. Peněžní prostředky na účtech společnosti byly vykázány ve výši 2,2 milionu korun. Základní kapitál společnosti činil 2 miliony korun, kapitálové fondy 2 miliardy korun, výsledek hospodaření minulých let pak 2,27 miliardy korun a výsledek hospodaření běžného účetního období 832 tisíc korun. Firma za rok 2018 vykazuje 3,9 miliardy korun v položce „jiné dlouhodobé závazky" s tím, že nejde o dluhopisy, neboť příslušné položky označující dluhopisy jsou v účetních závěrkách nulové. V roce 2017 byla shodná částka vykázána v dlouhodobých závazcích jako závazek z obchodních vztahů. Obdobně pak i v letech předcházejících s tím, že už v roce 2008 šlo o závazky ve výši 5,3 miliardy korun.

Je to právě Rail Invest, který drží stoprocentní obchodní podíl ve společnosti Ostravské opravny a strojírny (OOS), přičemž OOS je jednou ze společností impéria Šuškových, která se ocitla na black listu ČD Carga a nesmí se tak účastnit jejich výběrových řízení. Co je ještě zajímavější? OOS vydala v účetním období 2012/2013 dluhopisy v celkové výši 2 miliardy korun, které dle účetní závěrky za období končící 31. 3. 2019 nebyly ani z části splaceny. Závazky Rail Investu a OOS, přičemž oba dosahují miliardové výše, nejsou za celá léta umořeny. V případě jiného věřitele než vlastníka by bylo racionální očekávat právní spory včetně podání insolvenčního návrhu. K tomu však v případě skupiny Rail Invest nedošlo. 

Ani tím ale v pátrání nekončíme.

Jak se nám totiž dále podařilo zjistit, společnost Traťová strojní společnost (TSS) je také ve ztrátě za období od 1.4.2017 do 31.3.2018 více než mínus 212 milionů korun. Ztráta z minulých období pak činila mínus 190 milionů a 635 tisíc korun. Přesto tato společnost v tomto roce zaplatila 751 milionů korun za koupi vagonky v Lounech v rámci insolvenčního řízení. Odhadovaná cena přitom byla třikrát nižší. 

Podle dostupných informací i další firma ze skupiny Rail Invest, konkrétně Ostravské opravny a strojírny, vykazuje nestabilní ekonomické výsledky. Největší rozmach společnosti OOS probíhal v letech 2006 až 2016, kdy OOS získala veřejné zakázky v objemu zhruba 5,6 miliardy korun. Přičemž největším odběratel byly výše zmíněné České dráhy a ČD Cargo. Postupem času se ale vztah mezi OOS a ČD Cargo podstatně zhoršil. V roce 2019 objem všech veřejných zakázek pro OOS smrskl na částku převyšující sto milionů korun. Zřejmě i díky tomu se dříve zisková firma propadá do ztráty. Například v k 31.3.2006 vykazovala firma zisk před zdaněním ve výši 64 miliónů, o rok později téměř 510 miliónů korun, další rok 345 milionů, v březnu 2009 dokonce téměř 2 miliardy korun. Poté po letech: 107 milionů, téměř 67 milionů, 74 milionů, v roce 2013 již 19 milionů, poté 26 milionů, a v roce 2015 pouze 8,258 milionů, v roce 2016 31,627 milionů. Rok 2017 a 2018 byl pro OSS již zcela ztrátový. Výsledky před zdaněním činily minus 29 milionů korun a minus téměř 89 milionů korun. (pozn. red. účetní období společnosti OOS začíná 1. dubnem a končí 31. březnem dalšího roku).

Podle našich informací došlo v průběhu loňského roku k rozdělení společnosti Ostravské opravny a strojírny a na nástupnickou společnost Rail Invest a.s. přešly společnosti TSS Maintenance a TSS, přičemž tyto společnosti převzaly veškerý nemovitý majetek OOS čítající více než 100 parcel a budov a 18 honebních pozemků, oceněný včetně obchodních podílů na hodnotu zhruba 2,7 miliardy korun.

A zde se vracíme k sedm let starému vydání dluhopisů ve výši 2 miliard korun.

Anketa

Jste pro prodloužení nouzového stavu?

62%
38%
hlasovalo: 17025 lidí

“Jelikož se tyto dluhopisy nesplácí, došlo bez zjevného důvodu v případě společnosti k „umělému“ účetnímu navýšení aktiv o cca 1,8 miliardy korun, aby následně společnost přišla o podstatnou část své reálné majetkové podstaty. Tato účetní operace může vzbuzovat řadu pochybností. K navýšení aktiv v OOS došlo pomocí účetního ocenění podílů ve třetích osobách zřejmě bez znaleckého posudku a bez reálného navýšení obchodních podílů,” uvádí dále. 

Nabízí se i další možné vysvětlení.

Oba bratři podle médií již léta trvale žijí ve Švýcarsku.

Podle webu Retail Target nebyly zavázky společnosti Rail Invest a OOS za milardy v průběhu let odepisovány. Autor článku uvažuje nad tím, zda se nejedná pouze o fiktivní závazky, které měly posloužit k vyvedení finančních prostředků z obou společností při současném vyhnutí se daňové povinnosti. Oba bratři podle médií již léta trvale žijí ve Švýcarsku. “Ve švýcarském obchodním rejstříku jsme přitom nalezli společnosti, jejichž názvy jsou prakticky identické s českými společnostmi z portfolia Rail Invest. Jde o Rail Invest AG se sídlem v St. Gallen a OOS AG se sídlem v Zürichu. Veřejně dostupné záznamy ve švýcarském obchodním rejstříku samozřejmě nedovolují vyslovit kategorický závěr, zda dané firmy jsou či nejsou majetkově propojeny s výše uvedenými českými společnostmi, nicméně podle našeho soudu to nelze považovat za pouhou shodu náhod,” uvádí web. 

Na dotazy redakce ohledně včerejší akce NCOZ v prostorách OOS se doposud nikdo nevyjádřil. 

Tématu se budeme i nadále věnovat. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: B. Richterová a T. A. Nový

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Čína Rusko prohrát nenechá. Nechce v tom být sama, myslí si komentátor

18:55 Čína Rusko prohrát nenechá. Nechce v tom být sama, myslí si komentátor

Globální šachovnice je v současné době rozehraná na velmi nebezpečnou hru. USA chtějí Čínu donutit, …