Předsednictví každé členské země je velmi prestižní záležitostí, neboť dává předsednické zemi příležitost vést Radu EU a zásadním způsobem tak ovlivňovat dění v EU. To, jak předsednictví zvládneme, podle Gazdíka značně ovlivní pověst našeho státu jak na domácím, tak na zahraničním poli.
„Máme proto jedinečnou příležitost představit naše priority, ať už v oblasti výzkumných infrastruktur, digitalizace systému vzdělávání nebo mezigenerační solidarity,“ řekl v úvodu akce ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Gazdík.
Tématem úvodního bloku k vysokoškolskému vzdělávání bylo pokračování boloňského procesu, možnosti uznávání vzdělání, zavádění takzvaných mikrocertifikátů, což jsou doklady o výsledcích transparentně posouzeného krátkodobého studia, a další kroky pro dosažení takzvaného Evropského prostoru vzdělávání do roku 2025.
V oblasti výzkumu a vývoje se diskutovalo hlavně o výzkumných infrastrukturách a synergiích ve financování výzkumu, vývoje a inovací.
„Abychom byli i do budoucna prosperující částí světa, musíme na úrovni jednotlivých členských států spolupracovat a musíme investovat právě do oblastí, o kterých jsme dnes mluvili, tedy do vědy, výzkumu, vzdělávání a inovací, a i proto byla v oblasti výzkumu a vývoje zvolena témata velkých významných infrastruktur a financování, uvedla Langšádlová.
„Musíme také vedle národních prostředků velmi dobře využívat i ty evropské, a hlavně je využívat efektivně, tak abychom byli schopni díky investicím do uvedených oblastí budovat ekonomiku s vyšší přidanou hodnotou a řešit ekonomické výzvy, které před námi jsou, ať už je to změna klimatu, digitalizace, bezpečnost v kybernetickém prostoru a další společenské výzvy,“ dodala ministryně.
V bloku věnovanému školnímu vzdělávání se diskuse zaměřila především na digitalizaci vzdělávání a posílení takzvaného well-beingu žáků i učitelů, na zamezení předčasných odchodů ze vzdělávání a na podporu otevřeného a kvalitního vzdělávání, které povede k úspěchu pro všechny.
V oblasti mládeže se chce MŠMT zaměřit na mezigenerační dialog a solidaritu a také na podporu letošního evropského roku mládeže. K vyhodnocení roku mládeže pak uspořádá Česká republika společně s Evropskou komisí a Evropským parlamentem 6. prosince závěrečnou akci.
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
„V přípravě předsednictví přikládám velkou váhu spolupráci vlády a akademické sféry, a to jak v expertní rovině, tak i v logistice. Mezi tématy českého předsednictví v radě Evropské unie chceme komunikovat oblast kyberbezpečnosti, oblast klimatické politiky, a to například odlesňování nebo ukládání oxidu uhličitého. Zvažována je také možnost uskutečnit některé akce mimo Prahu, tak abychom české předsednictví více přiblížili české veřejnosti. A právě v takových případech se nabízí spolupráce s univerzitami v jednotlivých regionech,“ řekl na tiskové konferenci ministr pro evropské záležitosti Mikuláš Bek, který se kulatého stolu rovněž účastnil.
Jednou z akcí českého předsednictví, která se uskuteční mimo Prahu, bude i letošní celosvětová konference o problematice výzkumných infrastruktur ICRI (International Conference on Research Infrastructures), která se uskuteční v říjnu letošního roku v Brně. Stěžejními tématy zde budou mobilizace výzkumných infrastruktur v reakci na pandemii covidu-19 a role výzkumných infrastruktur v ekonomické obnově a posilování připravenosti světové populace reagovat na budoucí krizové scénáře a krizové události.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.