„Mojí prioritou je do bezpečnosti investovat víc," ujišťoval hned v úvodu ministr. Hovořil např. o mimoúrovňových kříženích železnic a silnic. Další možnost, jak dopravní situaci zlepšit, představuje snaha o urychlení modernizace dálnice D1. Možná to podle šéfa resortu bude stát o deset procent navíc, ale stojí to za pokus.
Petrák doplnil, že podjezdy a nadjezdy tratí zaberou nějaký čas a rozhodně nebudou zadarmo. Existují však i jiné možnosti. K přejezdům například lze nainstalovat systémy, které by automaticky nouzově zastavily vlaky, pokud systém zaznamená auto na kolejích v okamžiku, kdy tam být nemá.
Řidiči si navzájem zvedají již spuštěné závory
Pár slov přidal i Jindřich Hlas, prezident Federace strojvůdců ČR. Co se strojvedoucímu honí hlavou, když spatří auto na přejezdu. Zmáčkne rychlobrzdu, a pokud má čas, prchá ze stanoviště, protože strojvedoucí je v případě neštěstí první na ráně. „Tady na to bohužel neměl čas,“ posteskl si Hlas. Následně se ostře pustil do řidičů. Oni na kolejích dělají neskutečné věci. Viděl jsem případ, kdy jeden řidič nadzvedával druhému už spuštěné závory. Dokonce jsem viděl, že se to dělo s autobusem, ve kterém jeli cestující,“ prozradil.
A pokud jde o neštěstí, nabízí relativně jednoduchý recept, jak jim předcházet. U kolejí by například mohly být betonové zábrany, které by vyjely ze země a nepustily by řidiče na přejezd. Vyklopitelné by mohly být jen jedním směrem, ven z přejezdu, pokud už by někdo byl na kolejích. „Také nám chybějí trenažery, ty jsme tady nikdy neměli a strojvůdci se nemohou připravit na kritické situace. Já jsem si vyzkoušel trenažer v Polsku a řeknu vám, že jsem byl zpocený až za ušima,“ prozradil Hlas.
Posledním hostem ve vysílání byl hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák (ČSSD). Vyjádřil soustrast pozůstalým a velmi ocenil práci hasičů i záchranářů. Stav těžce zraněných cestujících je prý stabilizovaný, ale měli bychom mít na paměti, že při neštěstí došlo i k neřízeným amputacím končetin způsobeným zřejmě nákladem příslušného kamionu. Kraj prý také vystavěl jeden podjezd, ačkoli to nebylo povinností územně správního celku. Kolik to stálo? „Sto šedesát milionů korun,“ prozradil Novák.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp