Prezident Federace strojvůdců: Na přejezdech jsem zažil neuvěřitelné věci

22. 7. 2015 19:37

Hosty Interview ČT24 byli ministr dopravy za ANO Dan Ťok, Josef Petrák, šéfredaktor serveru Želpage.cz, hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák a prezident Federace strojvůdců ČR Jindřich Hlas. Věnovali se dnešnímu neštěstí ve Studénce. Podjezd tratí prý stojí kolem 160 milionů a podle ministra je bezpečnost jeho prioritou.

Prezident Federace strojvůdců: Na přejezdech jsem zažil neuvěřitelné věci
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak ČD

„Mojí prioritou je do bezpečnosti investovat víc," ujišťoval hned v úvodu ministr. Hovořil např. o mimoúrovňových kříženích železnic a silnic. Další možnost, jak dopravní situaci zlepšit, představuje snaha o urychlení modernizace dálnice D1. Možná to podle šéfa resortu bude stát o deset procent navíc, ale stojí to za pokus.

Petrák doplnil, že podjezdy a nadjezdy tratí zaberou nějaký čas a rozhodně nebudou zadarmo. Existují však i jiné možnosti. K přejezdům například lze nainstalovat systémy, které by automaticky nouzově zastavily vlaky, pokud systém zaznamená auto na kolejích v okamžiku, kdy tam být nemá.

Řidiči si navzájem zvedají již spuštěné závory

Pár slov přidal i Jindřich Hlas, prezident Federace strojvůdců ČR. Co se strojvedoucímu honí hlavou, když spatří auto na přejezdu. Zmáčkne rychlobrzdu, a pokud má čas, prchá ze stanoviště, protože strojvedoucí je v případě neštěstí první na ráně. „Tady na to bohužel neměl čas,“ posteskl si Hlas. Následně se ostře pustil do řidičů. Oni na kolejích dělají neskutečné věci. Viděl jsem případ, kdy jeden řidič nadzvedával druhému už spuštěné závory. Dokonce jsem viděl, že se to dělo s autobusem, ve kterém jeli cestující,“ prozradil.

A pokud jde o neštěstí, nabízí relativně jednoduchý recept, jak jim předcházet. U kolejí by například mohly být betonové zábrany, které by vyjely ze země a nepustily by řidiče na přejezd. Vyklopitelné by mohly být jen jedním směrem, ven z přejezdu, pokud už by někdo byl na kolejích. „Také nám chybějí trenažery, ty jsme tady nikdy neměli a strojvůdci se nemohou připravit na kritické situace. Já jsem si vyzkoušel trenažer v Polsku a řeknu vám, že jsem byl zpocený až za ušima,“ prozradil Hlas.

Posledním hostem ve vysílání byl hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák (ČSSD). Vyjádřil soustrast pozůstalým a velmi ocenil práci hasičů i záchranářů. Stav těžce zraněných cestujících je prý stabilizovaný, ale měli bychom mít na paměti, že při neštěstí došlo i k neřízeným amputacím končetin způsobeným zřejmě nákladem příslušného kamionu. Kraj prý také vystavěl jeden podjezd, ačkoli to nebylo povinností územně správního celku. Kolik to stálo? „Sto šedesát milionů korun,“ prozradil Novák.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: mp

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Silné: Václav Klaus ml. o Mašínech. Koluje text. Víme, koho naštve

10:12 Silné: Václav Klaus ml. o Mašínech. Koluje text. Víme, koho naštve

Chystané natáčení filmu o bratrech Mašínových nejspíš opět vyvolá řadu protichůdných názorů o činnos…