Souboj titánů: Bém porazil Ratha, Haška i Zimolu

12.10.2010 22:06

V souvislosti s oblibou hejtmanů, kterou v pondělí vydala agentura SANEP, přináší ParlamentníListy.cz pohled na medializaci jednotlivých tváří vybraných krajů.

Souboj titánů: Bém porazil Ratha, Haška i Zimolu

Stejně jako v předprázdninovém výzkumu, i v tom podzimním se na první příčce žebříčku popularity u agentury SANEP mezi hejtmany umístil Jiří Zimola. Tomu věří 60 procent obyvatel jeho kraje. Velké oblibě se těší také hejtman Pardubického kraje Martínek, který skončil jako druhý. Na třetím místě se umístila hejtmanka Plzeňského kraje Milada Emmerová. Ta ale z postu hejtmanky již ve druhém zářijovém týdnu odstoupila.

"Celkově lze říci, že oproti květnu letošního roku spokojenost se sociálnědemokratickými hejtmany stoupá, neboť v září se více jak padesátiprocentní spokojenosti těšili čtyři nejvyšší představitelé krajů, zatímco v květnu byla nadpoloviční většina obyvatel daného kraje spokojena pouze s jedním hejtmanem, a to Jiřím Zimolou," uvedl SANEP v doprovodné zprávě.



Nejmenší důvěru pak Češi vkládají do primátora hlavního města Pavla Béma, jemuž věří 20,8 procent obyvatel metropole a hejtmana Středočeského kraje Davida Ratha, který se s 20,2 procenty umístil až na poslední příčce.

Jak ale vyplývá z dat, která mají ParlamentníListy.cz k dispozici, mediální zájem o nejvyšší představitele krajů vypadá zcela odlišně. Na prvních dvou místech se totiž umístili ti nejméně oblíbení, tedy David Rath a Pavel Bém. Přičemž primátor Prahy je svými mediálními výstupy v podstatě nedostižitelný a meziměsíčně jako jediný výrazně vzrostl.

Jednou nahoře, jednou dole

Údaje společnosti Newton sledují, v kolika příspěvcích v českých médiích je vybraná osoba zmiňována, a to za měsíc září letošního roku.

V případě Pavla Béma tak šlo o 987 výstupů, David Rath jich zaznamenal 799, Michal Hašek 505, Jiří Zimola 230, Milada Emmerová 154 a Radko Martínek pouhých 132. Dlouhodobý trend však ukazuje, že ačkoli má Rath a Bém největší počet výstupů, ztrácí. Naopak hejtman Zimola a Martínek rostou. Redakce srovnávala také mediální výstupy v uplynulých dvanácti měsících.



Primátor Pavel Bém v tomto období dosáhl vrcholu v listopadu 2009, kdy měl 1 781 výstupů. Toto číslo by jej v současnosti katapultovalo do TOP 10 politiků v ČR, jímž s necelými 7 tisíci výstupy kraluje premiér Petr Nečas. Bém od listopadu 2009 postupně ztrácí řádově stovky výstupů, až na současných 987.

Obdobně také David Rath. Za letošní srpen zaznamenal 1237 výstupů, v září to bylo 799. Hejtman Jihočeského kraje Zimola naopak posledních šest měsíců postupně roste, a to ze 169 na zářijových 230. Podobně Radko Martínek - ten se za jediný rok dokázal skoro čtyřnásobně odrazit od původních 37 výstupů v září 2009 na 132 výstupů v září 2010.

Milada Emmerová se drží přibližně na stejných číslech a osciluje tak mezi 100 - 154 výstupy. Michal Hašek v mediálních výstupech roste nejrazantněji, ačkoli během měsíců srpen a září zaznamenal velký propad z 1 334 výstupů, jak ukazuje graf, na aktuálních 505.

Jenom častý výskyt v médiích popularitu politikům nezajistí

„Popularita s četností výskytu v médiích vůbec nesouvisí. Píše se samozřejmě o těch, kteří jsou pro sdělovací prostředky zajímaví. A nejzajímavější bývá to, co je negativní, takže politikům to na popularitě v takovém případě rozhodně nepřidá," vysvětluje pro ParlamentníListy.cz mediální manažer Michal Klíma.

Pořekadlo, že i špatná reklama je reklama, tedy v případě pražského primátora Béma a středočeského hejtmana Ratha neplatí. „Ta špatná reklama přispívá jen ke znalosti dotyčného, ale o popularitě rozhoduje, co politik říká, co se o něm píše a jak se lidem jeví. Neexistuje tedy příčinná souvislost mezi tím, jak často se politik v médiích objeví a jak je populární," dodává bývalý ředitel nakladatelství Economia Klíma.

Archiv průzkumů: SANEP, STEM, CVVM, SC&C

Čtěte také:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…