Petr Fischer se na úvod rozohnil: „30 let se mluví o reformě školství, prakticky se reformuje 30 let.“ A výsledkem prý je „kde nic, tu nic“.
Ministři prý nejsou schopni učitele ani pořádně zaplatit. „Jediný, kdo fakticky zvedl platy učitelů, byla Petra Buzková, i Miloš Zeman na Vysočině jí to povolil, i když ji všude kritizoval,“ psal Fischer.
Proto podle něj učitelé mají právo se domáhat přidání. „Stávkovat za vyšši mzdy je v ČR jediný legální způsob, jak stávkovat, všechny ostatní se vystavují riziku právního napadení a náhrady škod,“ dodal. Učitelé už prý dlouho stávku odkládali, mysleli při tom na děti i na jejich rodiče, přitom ti podle něj vnímají učitele jen jako laciný servis.
Takže bývalý rozhlasový ředitel burcuje: „Učitelé měli stávkovat dávno, bez tvrdého nátlaku se v této zemi nedočkají ničeho, ostatně jako v žádné jiné zemi, učitelé si většinou museli všude na světě své vydupat.“ Čísla, kterými mává vláda, třeba 42 tisíc hrubého, jsou podle něj zcela nesmyslná.
A pokud jde o samotnou stávku, tak Fischer zastává názor, že by měla co nejvíce bolet. „Stávka musí být dlouhodobá, jinak tradičně vyšumí, konec ohledů, je třeba zamávat všemi,“ nabádá.
Komentátor Kamberský z Lidových novin naopak zastává názor, že lidé učitelskou stávku nepochopí. Ono je totiž obecně těžké pochopit, za co vlastně stávkujete, když vám chtějí přidat deset procent.
Stávka jen postaví veřejnost proti učitelům. A premiér to velmi rychle zjistí ze svých průzkumů. „A až Babiš z interních průzkumů zjistí, že jeho voliči jsou na kantory naprdnutí, tak se na školy zvesela vykašle. Tak jako na ně kašlaly všechny vlády před ním,“ obává se komentátor.
Vinu přičítá naprosté neschopnosti školských odborů Františka Dobšíka. K tomu citoval názor Tomáše Feřtěka, který se objevil v Respektu. Ten píše o zcela mimořádném komunikačním selhání, ve kterém důvody stávky nepochopila ani řada učitelů.
Důvod, kvůli kterému odbory školy zavírají, je totiž velmi podivný. Nejde o nic více než o to, že nechtějí, aby z přidaných deseti procent o dvou rozhodoval ředitel školy v rámci osobního ohodnocení.
„Takže není divu, že se veřejnost v postoji k učitelské stávce rozštěpila na dvě části. Na ty, kteří vůbec nerozumí, proč učitelé stávkují zrovna v době, kdy jim stát po letech konečně masivně přidává. Tihle lidé si nejspíš myslí, že jsou učitelé nenažraní a berou víc, než si zaslouží, jakkoli to není pravda. A pak je tu ta druhá, mnohem menší část, která rozumí tomu, kvůli čemu odbory pana Dobšíka stávkují – a o to intenzivněji si ťuká na čelo,“ kroutí hlavou Feřtěk.
Ke stejnému poznatku došel i komentátor Kamberský. Lidé prý pouze vědí, že se ve středu zavřou školy, ale důvodům nerozumí vůbec nikdo.
„A do toho mi volá veřejnoprávní médium, abych okomentoval omluvu Grospiče ze jeho dementní výroky. Ne, nezlobím se na veřejnoprávní médium že řeší pípoviny. Zlobím se na svět, v němž řešíme pípoviny úplně všichni,“ uzavřel komentátor.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav