Z blížících se Velikonoc se čím dál více vytrácejí lidové zvyky a tradice, které s nimi byly v minulosti neodmyslitelně spojeny. To platí jak pro barvení vajíček, pletení pomlázek či pečení beránka. Valná většina české populace vnímá Velikonoce jako svátky jarního období a probouzení přírody, zatímco menší část si je spojuje se dny pracovního volna. A pro ještě menší část populace znamenají Velikonoce náboženský svátek. Čtvrtina Čechů však chodí alespoň občas koledovat. Nejčastěji si vyslouží kraslice (70 %), čokoládu v různých podobách (58 %) a více než polovina z navštívených jim nabídne alkohol (53 %).
Není proto divu, že si Stock Plzeň-Božkov s.r.o., největší tuzemský výrobce lihovin, u příležitosti tohoto svátku zadává pravidelně průzkumy, aby si zmapoval, co se o Velikonocích nejčastěji pije a jak se proměňují chutě vyznavačů něčeho ostřejšího. Při zatím posledním provedeném průzkumu bylo zjištěno, že o Velikonocích si nejvíce dopřáváme rum (29,2 %), vodku (23,2 %) a hořkobylinné likéry (15,1 %). Na Moravě se velké oblibě těší pálenky. U mladých do 24 let to vyhrává vodka, které dává přednost 42 procent dotázaných této věkové kategorie. To konzumenti ve věku 35–44 let mají nejraději hořkobylinné likéry.
Alkohol si dají až dvě třetiny plnoletých koledníků
Téměř polovina populace si Velikonoce zpestří tvrdým alkoholem, z těch, co se vydávají na koledy, nepohrdnou štamprlí něčeho ostřejšího až dvě třetiny plnoletých. Dotazováním bylo také zjištěno, že Češi se o Velikonocích neváhají rozšoupnout a až 30 procent z nich si kupuje lahev tzv. „lepšího“ alkoholu. „Populární je nejen alkohol z vyšší cenové kategorie, ale jedná se například o limitované edice whisky, alkohol v lahvi výjimečného tvaru, či speciální příchutě tradičních nápojů,“ vyjádřil se k výsledkům posledního ze zadaných průzkumů Tomáš Hejkal, marketingový ředitel Stock Plzeň-Božkov.
Za rum a vodku téměř o 60 korun víc než před rokem
Právě rumu a vodky, které jsou ze sortimentu alkoholu zařazeny v aktuálním spotřebním koši, se o Velikonocích vypije nejvíce. Tuzemský tmavý (Tuzemák) je v něm uveden s průměrnou únorovou cenou 264,89 Kč. Ještě dražší byl o měsíc dříve, tedy v lednu 2023, kdy se prodával průměrně za 268,48 Kč. Letošní pokračující nárůst cen v Česku se promítl i u něj. Přitom ještě o Vánocích stál „jen“ 243,49 Kč. V porovnání s loňskými Velikonocemi, které připadly na termín 15. až 18. dubna, si v tomto roce milovníci tuzemáku připlatí téměř třicet korun. Tehdy byla totiž jeho průměrná cena 235,05 Kč.
Sáhnout hlouběji do peněženky ve srovnání s posledními „svátky jara“ budou muset i milovníci druhého z nejoblíbenějších druhu alkoholu. Litrová láhev Vodky jemné byla v únoru k mání v průměru za 269 korun. A to ještě o dost zlevnila ve srovnání s lednovou cenou 283,92 Kč, což byla v dlouhodobém sledování její rekordní cena. Ve vánočním období se prodávala za 265,55 Kč, zatímco o minulých Velikonocích za ni zákazník zaplatil 241,28 Kč. Při velikonočním nákupu litru rumu a litru vodky zaplatil zákazník před rokem v průměru za obě lahve 476,33 Kč, letos to je podle posledních údajů 533,89 Kč, tedy o 57,56 Kč více.
Skotům nemůže v horkém nápoji chybět whisky
Češi nejsou v tomto směru nijak výjimeční, protože Velikonoce se slaví nejen jídlem, ale také pitím alkoholu i v mnoha jiných zemích. U našich západních sousedů se ani při této příležitosti neodchýlí od svého tradičního moku. Jen jim trochu déle trvá, než se k němu dostanou, protože Němcům pivo schovává velikonoční zajíček a oni ho pak hledají. Také Italové zůstanou u svého červeného vína. Ve Skotsku se o Velikonocích tradičně zahřívají nápojem „Hot Toddy“, který, jak už název napovídá, konzumenta v chladném počasí zahřeje. Do horké vody se dává med, citron, hřebíček, skořice a především neodmyslitelná skotská whisky.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník