Během čtvrt roku vylétlo hnutí ANO z preferencí pohybujících se kolem jednoho procenta na volební výsledek 18,7 procent. Argument nákladné kampaně neobstojí ve světle výsledků ČSSD, jejíž podpora s blížícím se termínem voleb neustále klesala, a SPOZ, která skončila hluboko pod pěti procenty. A tito dva „poražení“ na kampani také rozhodně nešetřili. Důležitějším faktorem mohl být nemastný neslaný předseda ČSSD a neviditelný lídr SPOZ. Ve srovnání s nimi byl Andrej Babiš v čele hnutí ANO zcela „jiný příběh“.
Nad jeho úspěchem se zamýšlí psycholog Petr Beroušek. „Je to opravdu v novosti, jiném přístupu a nabídce otevřeného, téměř až provokativně otevřeného, byznys přístupu. Oslovil řadu lidí, kteří byli nešťastní z ODS a TOP 09. Vytěžil i z toho, že už byl cítit jakýsi morální rozklad v sociální demokracii. Z psychologického hlediska lidé neměli velký výběr. Nebylo kam sáhnout,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Petr Beroušek jeden z možných důvodů pro volbu hnutí ANO.
Fascinovala přímočarost lídra ANO a nevadilo, že nemluví hezky česky
Druhým důvodem je osoba samotného lídra hnutí. Přestože sám o sobě říkal, že není řečníkem a jeho mluva, do níž se tu a tam zamíchalo i slovenské slůvko, nesnesla uhlazeností srovnání s letitými politiky, dokázal zaujmout. „Jeho horší vyjadřování mohlo být handicapem, ale místo toho fascinovala přímočarost a jednoduchost toho jeho rychlého zapojení do předvolebního boje,“ vysvětluje Petr Beroušek, který působí jako pedagog na Katedře personalistiky Vysoké školy ekonomické i Akademie managementu a komunikace.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník