A naráží na velkou rozpolcenost veřejnosti k rozsudku. „Někteří lidé nad rozsudkem jásají – máme zde větší svobodu než například v USA, kde nedávno dostala šestnáctiletý trest osoba, která ukradla a spálila duhovou gay vlajku,“ píše s poohlédnutím na rozsudek nad mužem v americkém státě Iowa.
Dodává, že je tu ovšem i druhá část naší veřejnosti, která je z rozhodnutí soudu značně rozladěna „a táže se, zda svoboda nemá přece jen nějaké hranice“. „Vždyť urážet samotného Ježíše je opravdu silná káva i v relativně ateistickém Česku,“ podotýká.
A ukazuje na nelogičnost odůvodnění rozsudku, v němž se uvádí: „... nejednalo se tedy o tvrzení, že Ježíš někdy znásilnil muslimku či kohokoli jiného zejména proto, že islám jako náboženství se objevil až v sedmém století spolu s Mohamedem, což samozřejmě je žalobcům jako osobám znalým problematiky známo. Vyloučeno je to tedy již z praktického pohledu na věc.“ „Toto tvrzení soudu mi přijde nelogické a do značné míry i nebezpečné,“ ohrazuje se vůči judikátu Kolman.
„Brněnský soud bere Ježíše (ale i Mohameda) jako normální smrtelné lidi, kteří si odžili své smrtelné životy. Takže Ježíš je teď patrně mrtvý, alespoň podle brněnských soudců, a miliony věřících na celém světě se modlí k mrtvole – tedy podle zmíněného nezávislého soudu,“ naráží na rozsudek Kolman.
A zamýšlí se: „I kdybychom Ježíše brali jako normálního smrtelníka, šlo by na divadle ztvárnit, že třeba exprezidenti Václav Havel a TGM společně znásilňují Johanku z Arku?“ Podle této soudní logiky by podle něj musela obstát argumentace, že „když se nemohli historicky potkat, je možné znásilnění prezentovat“. „Nebo v tomto případě neplatí předvídatelnost práva?“ pokládá otázku.
Naráží přitom na další díry v rozsudku: „Neměly by církve vrátit církevní restituce, když po staletí lžou lidem o zmrtvýchvstání Krista? Dostanou alespoň pokutu za klamavou reklamu? Dodejme, že církev takto činí opakovaně a dlouhodobě, což je bezesporu přitěžující okolnost. A propos, kde jsou neziskovky vyvracející fake news? Je jim málo, že si někdo vymyslel zmrtvýchvstání a různé zázraky a po staletí tuto klamavou zprávu šíří?“
Závěrem na to právník dodává, že pokud si naše děti či vnoučata budou stěžovat, že jim Ježíšek nepřinesl „to či ono“, můžete jim prý přečíst zmíněné soudní rozhodnutí a sdělit jim: „Milé děti, když někdo již nežije, tak vám ty dárky holt nepřinese.“
Žaloba v tomto případu se týkala uvedení her režiséra Olivera Frljiče Prokletí a Naše násilí a vaše násilí na přehlídce Divadelní svět v květnu 2018. Postup divadla podle kardinála Dominika Duky silně zasáhl do jeho vyznání.
„Chceme společnost, kde jsou tolerovány urážky? Já ji nechci a pan kardinál také ne. A proto tady jsme,“ uvedl v listopadu u soudu Dukův právník Ronald Němec. Žalobci podle něj nemají problém s tím, aby se v demokratické společnosti slušně vyjadřovaly názory, nechtějí však tolerovat samoúčelné urážky. „Pokud účelem her bylo šokovat a urážet, pak toto v rámci demokratické společnosti nelze tolerovat, a kdo jiný by měl vystoupit na ochranu zájmů všech místních křesťanů než právě kardinál jako vrcholný představitel katolické církve v České republice,“ podotkl Němec.
Právníci divadel to odmítli. „Pokud žalobci uváděli, že brojí proti tomu, že byli uráženi, tak je třeba uvést, že ty divadelní hry nejsou vůbec o žalobcích. Pokud uvádí, že se cítili dehonestováni, je třeba upozornit, že oni se těch představení vůbec neúčastnili,“ řekl právní zástupce experimentálního divadla Michal Šalomoun.
Žalobci podají dovolání k Nejvyššímu soudu. Církev odmítá další z argumentů soudu, podle nějž je v ČR křesťanů menšina, a většina lidí si přeje takovou svobodu projevu, která křesťany uráží.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rak