Vinaři se zlobí. Jde o nápad Vojtěcha na omezení reklamy. Budete koukat, jak bude smět vypadat
02.03.2020 17:01
Ministerstvo zdravotnictví se pustilo do boje proti alkoholu. Plánuje omezit reklamu, a to tak, že by v ní již nesměly být žádné živé bytosti a vysílat by se mohla pouze mezi 22. hodinou večerní a 6. hodinou ranní. Tento zákon vyvolal velkou nevoli i mezi vinaři, zakázána by totiž měla být i reklama na všechny akce spojené s vínem, na tradiční košty vína i slivovice.
„Na Ministerstvu zdravotnictví se asi všichni doslova zbláznili. Připravují totiž zákon, který má drakonicky omezit propagaci všech druhů alkoholu. Tedy vína, piva i slivovice. A přiznám se, že větší snůšku nesmyslů jsem už dlouho neviděl,“ uvedl senátor Ivo Valenta na svém facebooku.
Návrh zákona mimo jiné znamená, že by vinaři již nemohli propagovat své víno. „Ale ministr jde ještě dál. Chce zakázat také bezplatné nabízení vzorků alkoholických nápojů široké veřejnosti za účelem jejich propagace. Jinými slovy, vzkazuje k nám na Moravu, že chce zrušit všechny tradiční košty vína a slivovice. Se svými kolegy jsme proto spustili petici, ke které se může připojit každý, kdo se chce společně s námi postavit proti této regulační chobotnici české vlády. A já jako senátor využiji všech svých možností, abych takový nesmyslný zákon zarazil hned ve výskoku,“ řekl pro Dobrý den s Kurýrem Ivo Valenta. Petici je možné podpořit zde.
Velké obavy mají samotní vinaři a pořadatelé tradičních koštů. Například Roman Mikulčík z Popovic, který právě zmíněné tradiční košty pořádá. „Jestli zákon projde, v což se mi nechce věřit, tak nastane velký problém. Košty vína na Slovácko jednoznačně patří. Každý vinař tady přece prezentuje svoji práci. Košty navíc nepochybně patří k místní kultuře. Určitě nejsem sám, kdo by si bez nich nedokázal představit život na vesnici. Stejně tak si nedokážu představit kontroly ze strany státu,“ uvedl pro Dobrý den s Kurýrem.
Anketa
Propadají Češi zbytečné panice, pokud jde o koronavirus?
K navrhovanému zákonu se již dříve pro Novinky.cz vyjádřil i prezident Svazu vinařů Tibor Nyitray, jenž se obává, že zákaz propagace vína a vinařských akcí by ochromil nejen všechny vinaře, ale i celý region. „Na místo našich vín by totiž nenastoupila blahodárná pramenitá voda a z národa alkoholiků by se nestal národ uvědomělých asketů. Právě naopak. Kvalitní moravské a české víno by ustoupilo vínu, které propagaci nepotřebuje – vínu nejlevnějšímu, nekvalitnímu, vínu, kterého se za minimální cenu v zahraničí zbavují.“
Ministerstvo ve svém návrhu dále uvádí, že reklama na alkoholické nápoje musí obsahovat zřetelné a viditelné varování: „Konzumace alkoholu může poškodit vaše zdraví!“ A to v rozsahu nejméně 20 procent reklamního sdělení. „Víno už tak nejde na odbyt a my v reklamě budeme psát o škodlivosti alkoholu? Jsem vážně rozezlen!“ řekl pro Dobrý den s Kurýrem šlechtitel a výrobce vína z Polešovic Zdeněk Habrovanský. „Mělo by se konečně začít rozlišovat mezi vínem a destiláty. Zatímco víno je inteligentní alkohol, destiláty jsou barbarské alkoholy vyrobené z lihu. V tom je nebetyčný rozdíl, o kterém asi předkladatelé zákona neví,“ dodal Habrovanský.
Pozn. red.: 75% podíl ve společnosti OUR MEDIA a.s. vlastní společnost SYNOT INVEST LIMITED podnikatele a senátora Iva Valenty.
Obracím se na vás jako na zástupce této koalice. Odhlasovali jste, že je pro nás největším bezpečnostním rizikem ruský režim. Opravdu to tak je? Ruska se rozhodně nezastávám ani si nedělám iluze o tom, že nemá imperialistické ambice, ale v čem nás konkrétně ohrožuje? Myslíte, že by na nás zaútočilo,...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.