Jak píše iDNES, v Německu se ukázalo, že doprava není za emise zdaleka tak zodpovědná, jak se myslelo. V souvislosti s koronavirem počet aut v ulicích drasticky poklesl. Měly by tedy poklesnout i emise. Ale neklesly, hodnoty měření jsou srovnatelné s těmi, které byly naměřené za normálního provozu.
V Německu jsou přitom právě emise NO2 argumentem pro omezení vjezdu aut do měst a plánovaly se další. „Například 9. dubna bylo při slunečném počasí a bezvětří znečištění na dvou nejsledovanějších stanicích ve Stuttgartu a v Mnichově třikrát až šestkrát vyšší než v některých únorových dnech, kdy foukal vítr,“ uvádí iDNES data, podle kterých nesouvisí znečištění s dopravou.
„Individuální doprava a naftové motory nemají na emise NO2 tak velký vliv, jak se předpokládalo. Neznamená to, že zákazem dieselů se ovzduší nezlepší, dopad takového opatření by však byl minimální. A platí to obzvlášť ve velkých německých městech, kde má jen málokdo starší auto. Konkrétně ve Stuttgartu je už jen 6,6 procenta naftových aut, které nesplňují normu Euro 6. Mnohem větší dopad na hodnoty emisí tak má počasí, konkrétně teplota, síla a směr větru,“ píše se v článku. Obecně jsou data z Německa zavádějící, v Berlíně byl prý vzduch relativně čistý do 17. března, kdy se zavřely školy a provoz výrazně klesl a pak se stav ovzduší paradoxně výrazně zhoršil.
Tyto nové poznatky pak nenechávají některé lidi chladnými. Zřejmě ty, kteří si kvůli přísnějším limitům kupovali nová auta. Začínají se ozývat hlasy, že zákazy vjezdu by měly být zrušeny a některé ekologické organizace rozpuštěny a ti, kdo o opatřeních rozhodovali, pohnáni k odpovědnosti.
Server se pokusil podobné měření zopakovat v Brně v ulicích Svatoplukova a Úvoz. „Ve Svatoplukově ulici jsme porovnali data za první dubnový týden letošního roku a stejné období loňska. Výsledek? Ještě extrémnější než ve Stuttgartu. Z meziročního porovnání dvou stejných týdnů vychází hůře ten letošní, kdy byla doprava výrazně menší,“ potvrdila se hypotéza zpochybňující závěry aktivistů.
Další problém pro Zelené může být nový dokument amerického dokumentaristy Michaela Moora, nazvaný „Planeta lidí“. V něm americký filmař klade otázku, zda boj s klimatickou změnou nejde špatným směrem, protože politici „zaprodali“ zelené hnutí zájmům firem, které chtějí vyrábět. A zda všechna technologická řešení nejsou marná a jediným opravdovým bude omezit spotřebu. „Podlehli jsme my, environmentalisté zeleným iluzím, které jsou všechno než zelené, protože se bojíme, že tohle je konec – a vsadili jsme všechno na biomasu, větrné elektrárny a elektromobily?“ ptá se Moore.
Dokument je dostupný na YouTube a má stopáž necelou hodinu a tři čtvrtě. Obsahuje rozhovory s vědci, aktivisty i průmyslníky i reportáže ze solárních elektráren a spaloven biomasy a obecně se zabývá firmami, které vydělávají na zeleném trendu. Moore uvedl, že elektromobily se mu zdály jako dobrý nápad předtím, než začal přemýšlet, kde se bere elektřina, která je pohání. „Myslel jsem si, že solární panely vydrží věčně. Nevěděl jsem, co se použvá na jejich výrobu,“ pravil s tím, že jsou to i fosilní paliva.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
koronavirus
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: kas