Nezisková organizace Aspen Institute, jejíž pražské pobočce předsedá bývalý mluvčí prezidenta Václava Havla Michael Žantovský, vydala svůj pravidelný čtvrtletník. A v jednom z jeho článků jsou popsány formy současné ruské propagandy, která je tak rozšířená, že je nutné ji diverzifikovat. Jedná se o televizní stanici RT, tiskovou agenturu Sputnik, YouTube i mnohé sociální sítě, jež velmi přesně míří na mnoho příjemců v široké škále zemí celého světa.
Prvním typem ruské propagandy je zahlcení prostoru informacemi, které tak vytváří zmatek a znemožňují odhalit, kde je pravda. Podle údajů v analýze vynakládá Kreml na státní média více než miliardu amerických dolarů ročně. Neví se však, jaká je jejich celková sledovanost, jelikož Rusko spíše uvádí data o dostupnosti jejich programu, ne však o tom, kolik lidí je doopravdy sleduje. Podle oficiálních údajů dosáhne televize RT až na 700 milionů diváků, z nichž pouze 0,1 % je z Evropy.
„Soudit celkový efekt ruské propagandy je ještě složitější,“ hodnotí autor analýzy Andrew Wilson a cituje analytika Petera Pomerantseva, který údajně tvrdí, že cílem ruské propagandy není „přesvědčit či konvertovat, ale zmást – rozšířit tolik verzí skutečnosti, že cílové publikum bude ztracené v morální a faktické relativitě, rezignuje na neuchopitelnost světa a nebude moct najít rozumný základ pro politické činy“.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: spa