Začnou se stavět dálnice rychleji? Vláda chystá změny, inspirovala se v Polsku

22.05.2020 7:56

Doba přípravy strategických dopravních staveb by se měla zkrátit zhruba o třetinu. A to díky novele zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, zkráceně tzv. liniový zákon. V případě jejího schválení by se mohl stát vydat „polskou cestou“, kdy pro vybrané stavby dálnic a železnic dojde ke sloučení územního řízení s předběžnou držbou. Nejvyšší správní soud pozměňovací návrhy označil za chaotické a prohlubující právní nejistotu, píše server Echo24.cz.

Začnou se stavět dálnice rychleji? Vláda chystá změny, inspirovala se v Polsku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček

„Nesmírně to pomůže výstavbě silnic a dálnic. Pomůže to všem stavbám. První, co mě napadá, je třeba D11, kde nám hrozí, že díky průtahům kvůli nešťastně nastavenému zákonu bychom skončili na hranici s Polskem třeba o dva roky později než oni,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) s tím, že Poláci tam mají být kolem roku 2024, my zatím máme variantu 2026.

„Po x letech diskusí máme historickou možnost dostat liniový zákon do podoby, jakou všichni chtějí. Kdybychom zákon protlačili, tak by byla velká šance se tam s Poláky potkat v jednom roce,“ hovořil Havlíček o tom, že každý úsek dálnice by se dal zkrátit o několik let.

Novela zákona byla předložena na konci minulého roku. Zásadním způsobem se tam připravuje urychlení výstavby silnic, dálnic a železnic. „Přicházíme s takzvaným polským modelem, který urychluje od územního rozhodnutí k vlastní výstavbě,“ pokračoval ministr, podle kterého se tím urychlují výkupy a jednání s těmi, kterým by se to případně vyvlastňovalo.

Z právního pohledu se na tom tedy podle Havlíčka nemění nic, pouze to získává výrazně rychlejší režim. Momentálně míří návrh před poslance v rámci druhého čtení.

Zákon ve své nové podobě se však nelíbí Nejvyššímu právnímu soudu.

„Jde o další z řady zásahů, přinášejících ne-li už přímo chaos, tak přinejmenším prohloubení právní nejistoty, pokud jde o výklad a aplikaci měněných či nově zaváděných institutů, stejně jako riziko nedůslednosti provedených změn a z toho plynoucích rozporností a dalších výkladových problémů,“ napsal Ministerstvu dopravy předseda Nejvyššího správního soudu Michal Mazanec.


 


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…