Bilance Blanky: Milion kilometrů v autech denně navíc a smrtící koktejl pro veřejnou dopravu

23.10.2016 13:30 | Zprávy

Rok po zprovoznění Blanky ujedou auta na pražských silnicích denně až o milion kilometrů víc než o rok dříve, ukazuje analýza z dat Technické správy komunikací [1]. Provoz v Praze zesílil do té míry, že narušuje pravidelnost veřejné dopravy.

Bilance Blanky: Milion kilometrů v autech denně navíc a smrtící koktejl pro veřejnou dopravu
Foto: automat.cz
Popisek: Automat, iniciativa - logo

Dřívější sdělení TSK, podle kterého provozu v Praze po otevření Blanky nepřibylo [2], se otřásá v základech. Iniciativa Auto*Mat proto žádá náměstka pro dopravu Petra Dolínka o urychlenou realizaci opatření, které by zlepšily pravidelnost veřejné dopravy. [3]

Po Praze najezdí auta každý den přes dvacet milionů kilometrů. Auto*Mat z podrobných dat TSK vypočetl, že v červnu 2016 se na pražských silnicích denně ujelo o milion kilometrů více než před zprovozněním tunelu Blanka. Významnou roli v tom má i postupné houstnutí dopravy po zprovoznění tunelu. Na sledovaných úsecích Blanky se provoz od října 2015 zvýšil o pětinu. [1]

“Tunelu Blanka nabídl nové dopravní kapacity a fakticky tak umožnil zvýšení provozu v Praze. Bez něj by tak vysoký nárůst nebyl možný,” komentuje situaci Vratislav Filler ze spolku Auto*Mat. “Analýza ukazuje mírný úbytek dopravy v centru. Jenže za každý ujetý kilometr, který ubyl v ulicích, přibylo šestnáct kilometrů na okruzích a radiálách. S nadsázkou tak lze tvrdit, že efektivita Blanky v odvádění dopravy z města je nějakých šest procent.”

Analýza také odhalila rozpor v nedávném tvrzení TSK, podle které Blanka provoz v Praze nezvýšila. [2] “Jejich vlastní data tomu přímo odporují,” komentuje Filler: “Možná mají jinou metodiku. Rozpor by ale měli vysvětlit, aby to nevypadalo, že TSK obalamutila náměstka pro dopravu Petra Dolínka tím, že mu dodala nesprávné údaje.”

Houstnoucí provoz má podle informací Auto*Matu už také dopady na pravidelnost veřejné dopravy, zejména autobusů. “Například linky 125, 177 či autobusy na Strakonické jsou již dopravních špičkách zcela nepoužitelné,” konstatuje Filler. Na rostoucí zpožďování veřejné dopravy vlivem kolon přitom Praha nereaguje rychlým zřizováním nových vyhrazených pruhů a zlepšováním preference veřejné dopravy. “Zaostávání v preferenci veřejné dopravy je smrtící, na zhoršující se pravidelnost autobusů lidé reagují dalším přesedáním do aut - a dalším zhoršením dopravních zácp,” upozorňuje Filler.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

EP

Tvrdíte, že se s politiky z frakce, kterou založil Babiš nikdo nebaví. Ale pokud je někdo legitimně zvolen, neměla by bát snaha politiků spolu pak jednat? Ať se mi to třeba libí nebo ne, každý přeci hájí své voliče a každý by tak měl být minimálně vyslyšen. Ale obecně mi přijde, že celá EU má do jed...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dominik Rusinko: Zapomeňte na euro. Nejdříve v roce 2034

11:35 Dominik Rusinko: Zapomeňte na euro. Nejdříve v roce 2034

Do otevření volebních místností v Česku zbývá přesně týden. K vítězství, zdá se, směřuje hnutí ANO.