Bilance Blanky: Milion kilometrů v autech denně navíc a smrtící koktejl pro veřejnou dopravu

23.10.2016 13:30 | Zprávy

Rok po zprovoznění Blanky ujedou auta na pražských silnicích denně až o milion kilometrů víc než o rok dříve, ukazuje analýza z dat Technické správy komunikací [1]. Provoz v Praze zesílil do té míry, že narušuje pravidelnost veřejné dopravy.

Bilance Blanky: Milion kilometrů v autech denně navíc a smrtící koktejl pro veřejnou dopravu
Foto: automat.cz
Popisek: Automat, iniciativa - logo

Dřívější sdělení TSK, podle kterého provozu v Praze po otevření Blanky nepřibylo [2], se otřásá v základech. Iniciativa Auto*Mat proto žádá náměstka pro dopravu Petra Dolínka o urychlenou realizaci opatření, které by zlepšily pravidelnost veřejné dopravy. [3]

Po Praze najezdí auta každý den přes dvacet milionů kilometrů. Auto*Mat z podrobných dat TSK vypočetl, že v červnu 2016 se na pražských silnicích denně ujelo o milion kilometrů více než před zprovozněním tunelu Blanka. Významnou roli v tom má i postupné houstnutí dopravy po zprovoznění tunelu. Na sledovaných úsecích Blanky se provoz od října 2015 zvýšil o pětinu. [1]

“Tunelu Blanka nabídl nové dopravní kapacity a fakticky tak umožnil zvýšení provozu v Praze. Bez něj by tak vysoký nárůst nebyl možný,” komentuje situaci Vratislav Filler ze spolku Auto*Mat. “Analýza ukazuje mírný úbytek dopravy v centru. Jenže za každý ujetý kilometr, který ubyl v ulicích, přibylo šestnáct kilometrů na okruzích a radiálách. S nadsázkou tak lze tvrdit, že efektivita Blanky v odvádění dopravy z města je nějakých šest procent.”

Analýza také odhalila rozpor v nedávném tvrzení TSK, podle které Blanka provoz v Praze nezvýšila. [2] “Jejich vlastní data tomu přímo odporují,” komentuje Filler: “Možná mají jinou metodiku. Rozpor by ale měli vysvětlit, aby to nevypadalo, že TSK obalamutila náměstka pro dopravu Petra Dolínka tím, že mu dodala nesprávné údaje.”

Houstnoucí provoz má podle informací Auto*Matu už také dopady na pravidelnost veřejné dopravy, zejména autobusů. “Například linky 125, 177 či autobusy na Strakonické jsou již dopravních špičkách zcela nepoužitelné,” konstatuje Filler. Na rostoucí zpožďování veřejné dopravy vlivem kolon přitom Praha nereaguje rychlým zřizováním nových vyhrazených pruhů a zlepšováním preference veřejné dopravy. “Zaostávání v preferenci veřejné dopravy je smrtící, na zhoršující se pravidelnost autobusů lidé reagují dalším přesedáním do aut - a dalším zhoršením dopravních zácp,” upozorňuje Filler.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Veronika Vrecionová byl položen dotaz

Co přesně je to předkupní právo?

Vy tvrdíte, že zavedení předkupního práva znamená jediné, koncentraci půdy a tím pádem i moci do rukou Andreje Babiše. Já se přiznám, že tomu vůbec nerozumím. V čem je ten problém? Jak se takové předkupní právo získá a kdo ho může získat? Ne že by mě zemědělství nějak zajímalo, ale z toho, že to něk...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bohdan Babinec: Mohou majitelé soukromých zdravotnických zařízení porušovat zákony zdravotnictví?

16:47 Bohdan Babinec: Mohou majitelé soukromých zdravotnických zařízení porušovat zákony zdravotnictví?

Jako lékař i pacient si dovolím hodnotit soukromá zdravotnická zařízení, která jsem navštívil z hled…