František Kuba: S vánočkou na Sněžku

03.08.2015 15:56 | Zprávy

Ve většině případů lze patrně tvrdit, že lidská bytost by měla žít v souladu s kulturou, do které byla narozena, vnesena, v souladu s přírodou a Universem. K stabilizačním programům takových Řádů věcí patřila ještě donedávna religiozita.

František Kuba: S vánočkou na Sněžku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Kostel, ilustrační foto

Pomáhala lidem žít, i jen přežívat, ale působila (a ještě působí) jako nástroj ovládání lidských mas vládnoucími elitami. To platí nejméně od časů Krále králů Sargona, jak ukazuje Bedřich Hrozný Nejstarší dějiny Přední Asie a Indie (1943).

V novodobé historii přišel s radikálními názory na náboženství jako první Jean-Jacques Rousseau. Jeho existenční problémy jsou spojovány se spisem O společenské smlouvě neboli zásadách státního práva z roku 1762. „Člověk se rodí svobodný, ale všude je v okovech." Filosof směřoval svou kritiku do prostředí katolické víry, když prohlásil: „Pravověrní křesťané jsou předurčeni k tomu, aby byli otroky, vědí to a sotva je to vzrušuje."

Třeskutým svědkem toho, že Jean-Jacques, klade základy svého mínění do skály a nikoli do písku, je mimoděk i velký misionář a manipulátor sv. Pavel, viz 1K 2,5; 1K 3,19. Známo je i klasické sdělení z listu Koloským: „Dejte si pozor, aby vás někdo nesvedl prázdným a klamným filosofováním, založeným na lidských bájích, na vesmírných mocnostech, a ne na Kristu." (Kol 2,8) Lze najít i výklad jiný: „Hleďtež, ať by vás někdo neobloupil moudrostí".

Náboženství sehrává v řadě kultur významnou úlohu a je prakticky nemožné odlišit ho od politiky. Dochází zde k překrytí sekulárních a sakrálních sítí. Max Weber tyto procesy zachycuje, ve své třísvazkové studii Gesammelte Aufsätze zur Religionssoziologie (1920).

Tím je řečeno, že náboženství a církevní infrastruktury jsou imprintovány (otisklé) do sekulárních společenských vazeb a to ekonomických, politických, kulturních aj. Vliv náboženství na společnost je dán historickými, ale i současnými obsahy (v ČR např. restituce). Je však třeba zaznamenat i sublimovanou a transformovanou přítomnost náboženství ve společnosti.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Taky by mě zajímalo, co bude s důchody

Ale ne teď, ale za 10-20-30 let? Bude na ně? Proč teď kritizujete vládu za důchody, když sami jste pro důchodovou reformu neudělali nic, ani teď ani když jste byli ve vládě?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Progresivistická nostalgie

15:34 Petr Hampl: Progresivistická nostalgie

Denní glosy Petra Hampla.