Ivan Černý: Stalo se to…

23.10.2023 8:56 | Komentář

V průběhu loňského roku vydalo pražské nakladatelství v pořadí pátou knihu novináře, básníka a spisovatele Vlastimila Vavřína. Čtenářský zájem o jeho pětadvacet povídek, psaných živým stylem a hovorovou češtinou, nejen autora potěšil, ale recenzentům i literárním kritikům dal po dlouhé době pádný argument vůči názorům některých nakladatelských domů, které povídkové soubory nerady vydávají pod záminkou, že o ně není zájem. Naopak, doba je uspěchaná a příliš náročná, lidé většinou ztrácí chuť a čas na louskání tlustospisů.

Ivan Černý: Stalo se to…
Foto: Jan Parkman
Popisek: Novinář, básník a spisovatel Vlastimil Vavřín

Vavřínovy povídky, dá se říci, jsou dokladem jeho života a doby, v kterém své příběhy prožil. Každá je datována, ta první rokem, kdy se autor narodil – 1952, posledních šest se odehrává v letech 1989 až 2022. Vlastimil Vavřín, kterému koluje rtuť v žilách a nezná slovo nuda, s bohatými životními zážitky má o čem psát. Jako redaktor deníků Svoboda a Večerní Praha svého času takříkajíc držel palec na tepu doby, do té doby nepoznané si prožil po polistopadových změnách režimu, kdy začal podnikat v reklamní sféře a okusil reálný kapitalismus na vlastní kůži.

Řada Vavřínových příběhů z knihy, představované těmito řádky, nese určující názvy, jako třeba Gagarin, Apollo 11, Spartakiáda či Revoluce. Další se vymezují jmény hlavních postav vyprávění, Evžen, Hugo nebo třeba Richard. Všechny se ale vyznačují pestrou a gradující stavbou, bez pointy Vavřín zásadně nepíše.

Ve svých textech nezapře autor básníka, hodně pracuje s příměry a tzv. druhým plátnem. Psány jsou v „ich“ stylu, tedy v první osobě a hovorovou řečí, slangem, chcete-li. Tím pražským, chce se dodat, neboť Vlastimil Vavřín je Pražák jako poleno, i když dnes žije a tvoří v středočeském Benešově.

Vavřín

Vlastimil Vavřín při oficiálním představení své knihy

Jednou z nejlepších povídek souboru je bezesporu literární zpracování Vavřínovy návštěvy u sochaře mistra Olbrama Zoubka, s kterým jako jeden z členů organizačního výboru historického spolku Umělecká beseda dlouhodobě spolupracoval a mohl se chlubit i jeho přátelstvím.

Knihu zdařile ilustroval sedmi kaligrafickými kresbami Michael Matzenauer, o jehož stylu a záměru před časem napsal recenzent revue Umělecké Besedy Život Pavel Holeka, že grafikovy kresby svou abstraktní povahou jen zdánlivě vzbuzují dojem, že nejsou ilustracemi připojených vyprávění, že se tu vyskytují jen náhodou.

Jestliže se do nich zahledíme pozorněji, zjistíme, že ve variacích rozevláté stužky písma s několika tečkami na obzoru můžeme spatřit náměty textů, jež ilustrují. Při pozornějším pohledu na úvodní kresbu na obálce se nám vkrádá neodbytný poznatek. Ostrý osten písma, vztyčený vzhůru, není to náhodou stylizovaný, výsměšně vytrčený ukazováček? Vavřínovu smyslu pro humor by to plně odpovídalo…

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Renáta Zajíčková byl položen dotaz

Ministerstvo pro vědu a výzkum

Můžete mě nějak přesvědčit, že toto ministerstvo není jen politickou trafikou? Protože ho stejně řídí lidi bez kompetence nebo vám snad přišla Langšádlová nebo teď Ženíšek kompetentní? A nezvládlo by agendu ministerstvo školství? Protože dřív to zvládalo. Jak to vysvětlíte?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: Absence historické paměti

15:22 Ivo Strejček: Absence historické paměti

Přestože oslavy konce II. světové války jsou již bezmála týden za námi, chci se k nim dnes ještě vrá…