Ivan Poledník: Záhadný Pán prstenů, hluboce katolické dílo?

01.02.2016 16:37 | Zprávy

Ivan Poledník se zabývá rozborem bytostně křesťanského základu proslulého literárního díla a přináší text Jima Warea o rozhovorech J. R. R. Tolkiena s dalším slavným spisovatelem, C. S. Lewisem.

Ivan Poledník: Záhadný Pán prstenů, hluboce katolické dílo?
Foto: protiproud.cz
Popisek: Záhadný Pán prstenů, hluboce katolické dílo?

J. R. R. Tolkien řekl o svém epickém veledíle Pán prstenů, že je "v zásadě náboženské a katolické". Přestože na stránkách knihy vlastně nenajdete zmínku o náboženství, a už vůbec ne o Církvi, Kristu, ba ani o Bohu. Tolkienovi hobiti nemají náboženské zvyky ani kult - není zde ani stopy po modlitbě nebo oběti.

Aby to bylo ještě složitěji uchopitelné, Tolkien zároveň zdůrazňoval, že Pána prstenů není na místě chápat alegoricky. O Tolkienovi se dokonce říkalo, že je odpůrcem alegorie jako takové. Ostatně, moc se mu nelíbily ani alegorické příběhy pro děti od jeho přítele a křesťana C. S. Lewise - známé Letopisy Narnie. Je tedy možné označit Pána prstenů jako v zásadě katolické nebo vůbec náboženské dílo?

Tolkienova kniha Stvoření

Mnohé nám objasní úchvatná kronika Středozemě: Silmarillion. Kniha přináší širší mýtický kontext Středozemě a začíná se (trochu paradoxně vzhledem k Tolkienově antipatii k alegoriím) velkolepým alegorickým převyprávěním stvoření a svržení andělů podle biblické knihy Genesis.

Tolkien zde vypráví o Bohu, stvořiteli Středozemě (Eru - "Jediný", nazývaný také Ilúvatar) i mocném duchu Melkorovi, který se vzbouřil proti Eruovi a odešel do temnoty. Zároveň se dozvídáme, že Sauron, který vyrobil Prsten, jedná jménem Melkora. Tolkien tak vytváří přímý vztah mezi křesťanskou kosmologií Silmarillionu a válkou o Prsten, vyprávěnou v Pánu prstenů.

Křesťanská koncepce stvoření, pádu a nadřazenosti dobra nad zlem je důležitým motivem nejen v Silmarillionu, ale také v Pánu prstenů. Zlo ve Středozemi je zde zobrazeno jako úpadek a překroucení původního základního dobra. Tak, jako jsou Melkor a Sauron padlými Ainur - neboli andělskými bytostmi, i zlé bytosti a rasy Středozemě jsou jen padlé a zkažené verze dobrých bytostí a ras. Na rozdíl od dvou stran Síly v Hvězdných válkách George Lucase zde neexistuje dualistická interpretace dobra a zla jako rovnocenných a protikladných sil, dvou stran jedné mince. V Tolkienově vizi je dobro prvotní, zlo odvozené - a ať se na tomto světě odehrávají jakékoliv tragédie a hrůzy, nebudou mít poslední slovo.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Migrace

Kritizujete Rakušana za jeho migrační pakt. Na druhou stranu, jak jste si s migrací poradili vy? Co jste udělali proto, abyste zabránili nelegální migraci? Vy jste byla ministryní před Rakušanem a podle mě jste si vedla stejně špatně

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Halík: Jan Werich alias král Já I. - Už vím, že odbornou práci mají dělat odborníci

12:26 Jiří Halík: Jan Werich alias král Já I. - Už vím, že odbornou práci mají dělat odborníci

Podíval jsem se na video Otázky Václava Moravce, za účasti paní ekonomky Šichtařové, které si mimoch…