Ivan Přikryl: Kutilství a vážné věci - Mynář o zpravodajských službách

08.10.2013 11:02 | Zprávy

Jistě je poučné sledovat předvolební diskuse regionálních lídrů na ČT 24. Dávají nahlédnout do programů kandidujících stran i do schopností kandidátů. Nejinak tomu bylo včera v klání kandidátů Zlínského kraje.

Ivan Přikryl: Kutilství a vážné věci - Mynář o zpravodajských službách
Foto: ivanprikryl.cz
Popisek: Ivan Přikryl

Možná stranou zájmu posluchačů zůstala poznámka lídra SPOZ pana Mynáře o záměru této strany sloučit naše zpravodajské služby a podřídit je vládě a prezidentu republiky. Připouštím, že jde možná o příklad toho, že „cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly“. Ale také možná nikoliv. Jen stěží lze dovodit, zda jde o flagrantní neznalost, takříkajíc výstřel od boku, nebo cílený záměr.

Dnes je módním trendem politiků slibovat slučování orgánů státní správy, snižování počtu úředníků, ale doposud šlo jen o verbální proklamace bez efektu.

Kdyby namísto toho politici například opustili mýty o služebním zákoně, který je z podstatné a realizovatelné části platný i účinný (což všichni popírají-ale chybně) a v podstatě již zítra by vláda mohla učinit kroky k jeho realizaci s cílem odpolitizovat státní správu a zabránit dalším a dalším dnům dlouhých nožů (dle výroků Mirka Topolánka z roku 2006), udělali by jasný a razantní krok k nutné reformě státní služby jejímž důsledkem by byla její racionalizace a tedy i redukce nadbytečných a duplicitních činností. To se však nikdo učinit nechystá.

Proč mě připadá myšlenka sloučit zpravodajské služby do jedné jediné nejen nesprávná, ale i nebezpečná a zájmy České republiky ohrožující? Pokusím se vysvětlit.

Trojice zpravodajských služeb v ČR je konstituována zákonem o zpravodajských službách z poloviny devadesátých let. (zákon 153/94 Sb.) Jsou jimi Bezpečnostní informační služba, Úřad pro zahraniční styky a informace a Vojenské zpravodajství. Tento zákon jim také definuje „předmět činnosti“ a jejich zaměření. BIS má působit víceméně preventivně, má svojí činností zjišťovat a analyzovat ohrožení zájmů ČR na jejím území a v podstatě nemá výkonnou pravomoc, své informace předává vládě a prezidentu republiky, ti pak mohou činit dle svých kompetenci příslušné kroky k eliminaci rizik.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Ivan Přikryl

Ing. Barbora Urbanová byl položen dotaz

Rozpočet

Když je podle vás rozpočet bez ambice, zajímá mě, zda ho tedy podpoříte nebo ne? Protože jestli ano, tak si podle mě slušně řečeno nevidíte do pusy nebo to hlasujete i pro věci, s kterými nesouhlasíte? Jakou má takové hlasování logiku?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Rozlícená domovnice a obrana zisků

12:26 Zbyněk Fiala: Rozlícená domovnice a obrana zisků

Ministryni obrany se nedá nic vytknout, protože nikoho nepustí ke slovu. Brání hlavně procenta výdaj…